Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orcus

Aktiv medlem
Vi är en liten fotoklubb som funderar på att köpa in en projektor för att visa upp våra digitala bilder och köra presentationer med mera på så ljus och färgåtergivningen måste vara bra, jag tänkte höra om någon här har bra tips på vad vi ska kika på.
Är det någon speciell funktion man ska ha idag eller något man absolut ska akta sig för?
 

aasaboe

Aktiv medlem
Det verkar vara med projektorer som med bildskärmar, nästan ingen bryr sig om hur resultatet blir och det är svårt att få tips ;-) Och sökning på nätet ger inte mycket det heller upptäckte jag.

Jag har inte kunskaper om projektorer, bortsett från vad jag upplevt på fotoklubbar. Det var just de upplevelserna som slutgiltigt väckte mig och fick mig att skaffa ordentlig skärm och profileringsmöjligheter hemma. Det visade sig att bilder man lämnar in till tävlingar och liknande sammanhang ser mycket olika ut beroende på var de visas. Tävling med digitala bilder blev för mig meningslöst, påsiktsbilder ger en betydligt bättre chans att visa det man vill visa även om ljusförhållanden mm spelar in även där.

En klubb jag är med i har sedan länge projektor, men att få bra visning har varit (mycket!) svårt. I stället har en 60" TV införskaffats, och resultatet är definitivt inte sämre. Tänkte att det kan vara något att fundera på även för er.

Jag är förundrad över att så litet intresse läggs på den slutliga bildpresentationen, när ändlösa diskussioner och enorma penningsummor kan satsas på vägen dit... ;-)
 

Orcus

Aktiv medlem
Ja det verkar vara väldigt lite intresse för detta, jag trodde faktiskt att det skulle vara fler som har vetskap/info om just detta då det är sån stor bit idag med bildvisningar.
Man vill ju att bilden man har skapat hemma på datorn vid sin kalibrerade skärm ska se likadan ut på projektorduken när den visas upp där.
Stor tv går tyvärr inte för oss då lokalen vi är i samsas med annan verksamhet så vi måste ta med oss våra grejer efter avslutat möte.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
bildvisning

Hej Vad är förutsättningarna ?Storlek på rum? Ev mörkläggning? Avstånd från tittare till duk?
Storlek på duk? Vad skall visas,högupplösta bilder/presentationer? Budget?
Möjlighet till olika källor?

Jag kör en 3 meters duk via HDMI lr DVI och full HD proj.
och ett liknande med 2,5meters duk via Scart RGB uppl. 1366x768 proj.

Båda lösningarna med bra resultat för sin prisklass.

Hälsn Kenneth
 

Orcus

Aktiv medlem
Hejsan,

Den ska funka vid visning av fotografier i tävlingar och vid presentationer på fototävlingar, så att den visar bilden "rätt" är viktigast.
Anslutningar bör väl iallafall vara hdmi och vga/dvi.
 

Orcus

Aktiv medlem
Storlek på rum kan variera mycket, likaså mörkläggningen kan det bli si och så med.
Duken vi har idag är nog 2meter gissar jag och avståndet på mötena är mellan 2-10meter men vid tävlingar kan det vara helt annat.
Vi är som sagt en rätt liten klubb, så priset får inte vara allt för högt under 10 helst men exakt pris får vi ta ställning till när vi fått något att gå på.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Ok för den budgeten skulle jag rekommendera en Sony VPL-HV-10-SRXD full hd proj med bra prestanda ,optik och zoom som du behöver för att kunna hantera dom olika avstånden.
Idealiskt för denna 4 ca meter då du kan fylla en 3 metersduk.Denna kan du mata via HDMI så det är
Enkelt att koppla in olika datorer (tänk dock på att datorn skall klara 1920x1080 på extern porten)
800 ansi lumen kräver mörkläggning om du har mycket fönsteryta.
http://www.trustedreviews.com/Sony-Bravia-VPL-HW10-SXRD-Projector_TV_review
Priset på denna är ca 18000kr men brukar finnas på blocket för typ 10´.
Har inte sett några nya billigare projjar i denna division

Ett billigare alternativ är en gammal Sony WV-12 LCD.1366x768 Gammal elektronik(1989) men fantastisk optik.
http://www.hcinema.de/pro/anzeigen.php?angabe=sonyvplvw12ht
Denna kräver en mycket noggrannare setup ex. En stationär dator med Nvidia grafik kort som går att sätta upp till 1360x768 (inte 1366 för att få det pixelmappat)matat via ScartRGB det kommer att bli svårt att byta dator kräver en del justering på resp maskin. 1000 ansi lumen, lite mindre känslig för sidoljus men utgå från att du behöver reducera kringljuset ändå. Pris beg för denna ca3-5000 kr (lampa ca 2500kr).

Har själv en Sony WV-100 (ca 60000KR) som ligger en bit över det första förslaget men inte så långt.
Fotografen Jan Gustavsson använder Canon Xeed 1920x1200 för sina fotovisningar som han är mycket nöjd med.Besök gärna någon sådan visning för utvärdering
 

aasaboe

Aktiv medlem
Kenneth har värdefulla synpunkter. Själv är jag som sagt helt utanför i sammanhanget, men av det jag sett på klubbar (och lärt om skärmar och profilering) framgår att profilering / kalibrering av projektorn är viktigt. I de fall jag kunnat se projektorbilden och styrande dators bild samtidigt har det ALDRIG hänt att de sett likadana ut. Färger, färgtemperatur, kontrast, ljushet har varit helt olika. OBS gäller alltså klubbar, inte professionella bildvisare, där är det annorlunda som ju också framgår av Kenneths svar.

Anpassning av bildens ljushet är mycket viktigt. Om man tagit en bild av en solbelyst fjäril, exponerat efter den och fått bakgrunden som låg i djup skugga att framstå som svart, är det inte kul att få sin bild visad med utbränd fjäril och full teckning bland löv och kvistar som skulle varit dolt i svart. Och omvänt, har man en mörk bild men med full teckning är det inte roligt om den visas som huvudsakligen svart med vissa ljusare streck här och var.

Jag förstår att det där är inte lätt att fixa, om man inte har en lokal som är speciellt inredd för bildvisning, och vem har det. Det blir ju inte lättare för er, som måste växla lokal. Jag förstår också att en perfekt bildvisning med projektor är närmast utopi, men det är ju bra om man lyckas komma en bit på vägen i alla fall. Så utrustning för profilering bör ingå i kalkylen.
 
ANNONS