Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvåbads framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

smike

Ny medlem
Hej allihopa!
Medlemiserade mig just här idag.
Efter att mitt "riktiga" fotointresse legat i dvala i drygt åtta år har det vaknat med stormvarning. Nu är det foto som regerar min skalle. Bak i tiden var jag ganska så slentrian och bekväm i mörkrummet (bara ibland glänste jag till...). Nu ska det bli andra bullar. Nu till frågan jag har. Jag har blivit nyfiken på tvåbads framkallning (hade ett gammalt Tetenal-tips-häfte i gömmorna som inspirerade mig att pröva det). Får en känsla av att detta kan ge den effekt som jag är ute efter (men sällan fick då det begav sig). Att först framkalla med en ytlig och mjukarbetande framkallare, för att sedan låta en mer hårdarbetande djupframkallare ta över och avsluta jobbet. Någon som har erfarenhet av detta? I tipshäftet nämns Tetanal centrabrom och Ekubrom. Jag kommer att använda Emaks papper. Kort och gott, tips och råd om tvåbadsframkallning.
Tack å hej till nästa fundering exponeras. "smike"
 

qlicken

Aktiv medlem
Jodå tycker man om att stå i mörkrummet och kämpa och har intresse för exprimet så varför inte.

I dag finns ju papper med variabel kontrast.

Jag har använt mig av flerbadsframkallare och det är ingenting man går in i mörkrummet och gör en bild på 10 min.
För Emakpapper som är lite slött, men har en härlig svärta gäller sammanlagd framkallningstid minnst 2,5 min.

Sedan gäller det att fördela den sammanlagda tiden mellan de olika framkallarna tills man får de toner i gråskalan man vill ha.

Ett råd använd inte snabbfix till Emaks-papper.
Snabbfix (amoniumtiosulfat)
Vanlig fix (natriumtiosulfat)
 

smike

Ny medlem
Den här gången har jag en annan inställning till vad jag vill ha ut av mina mörkrumsbesök. Hellre en underbar kopia än tio jaha. Tiden ska tillägnas kvalitativ tillfredsställelse.

Tack för tipset om fix och Emakspapper. Den visste jag inte.

Den dagen jag har prövat min tvåbadsframkallning återkommer jag med ett utlåtande - hur det blev och hur det var att jobba med det.

Förresten finns det andra märken än Tetenal som har djup/hård resp. ytlig/mjuk framkallningsegenskaper. Har just sökt priser och sett att Tetenals framkallare är rätt dyra jämfört med andra?
 

påhittat

Aktiv medlem
Oj
Har du läst "Materiallära för fotografer" av Lars Kjellberg och Björn Andersson från 1983, samt deras uppdateringsblad 840601.
Kan kopiera till dig om du vill.

Har inte testat själv men det enklaste borde vara två separata skålar med mjuk resp hård framkallare. Testa med olika lång tid i vadera.

Traditionellt sagt ska kopian ha max svärta efter ca 2 min med konstant omrörning! ((jag vet att många tror på mycket längre tid + flytlock som ljus-skydd)) själv har jag aldrig noterat någon förbättring efter ca 2 min.
 

qlicken

Aktiv medlem
Bra, har du materiallära för fotografer?

Om jag inte minns fel, så var det i den foldern en artikel om Balk Pota.

Du får gärna maila över det receptet till mig, jag har slarvat bort mitt.

I övrigt håller jag med dig om framkallningstiden för D-max utom när det gäller Emaks papper,dom behöver lite extra.
 
ANNONS