Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Coolpix 3100, A70 eller Sony DSC-P10. Råd vid köp av första dig.kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan68

Ny medlem
Hej, tänkte få lite råd. Som så många andra har jag fastnat i kameradjungeln när jag ska köpa min första dig.kamera. Har dock fastnat för tre modeller som jag skulle vilja få lite åsikter om.

1. Nikon Coolpix 3100. Har ju gått mkt bra i tester. Verkar ganska smidig och lättanvänd och ger bra bilder.

2. Canon Powershot A70. Alternativ till Nikon som också klarar ljud. Bättre man.inställningar.

3. Sony DSC-P10. Ny modell m. 5 megapixel. Bra filmfunktion. Smidig.

Var först helt inne på Nikon men insåg att den inte klarar ljud. En funktion som jag gärna vill ha är just att kunna ta filmsekvenser, även om det inte blir bästa kvalitet, och utan ljud känns det ganska meningslöst. Kollade då på Canon som klarar ljud också dessutom så har den ju fler möjligheter t. man. inställningar. Nackdelen med den är att den verkar lite klumpig jmf med Coolpixen. Inte helt fickvänlig eller? Nu kommer ju A80 också men den har sämre upplösning för film tror jag. Gemensamma fördelar med båda dessa tycker jag är att de har CF kort och "vanlig" AA batterier (stämmer det på Nikon förresten?? (trodde det fram tills jag läste lite inlägg här). Både går ju också att hitta hyfsat billigt runt 3000:-.

Upptäckte sen Sony kameran som hade 5 megapixel samt bra filmfunktionalitet och verkar ha smidigt format. Dyrare, minst 4000:- inkl frakt tror jag samt att den har Memeory Stick (dyrare). Ej AA batterier, har fått för mig att detta är en nackdel eftersom man är begränsad t. det "interna" batteriet och inte kan handla på macken i värsta fall men jag vet inte om det är så viktigt. Nån som har testat denna? Är förstås villig och betala lite mer för en kamera som har 5 megapixel men frågan är om den tar bra bilder och är av bra kvalitet. Just nu känns den som en stark kandidat.

Några andra uppenbara modeller?

Blev ett långt inlägg men hoppas ni orkade läsa igenom och ha lite åsikter. Känner mig ganska förvirrad efter att studerat tester, hemsidor mm mm :).
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag skulle välja Canon A70, den använder CF-minneskort vilka är både billiga, snabba och finns med stor lagringskapacitet.
Sen är den ganska snabb, har många inställningsmöjligheter och bäst bildkvalitet av de nämnda kamerorna
 

Sabud

Aktiv medlem
I senaste FOTO testas 10 stycken 3-megapixelmodeller i prisklassen 3.500 - 5.500:-.

Canon Powershot A70

+ Bra bildkvalitet, Många finesser, Lättanvänd
och snabb, Gedigen.

- Vissa problem med fokusering i svagt ljus,
Batterier och laddare ingår ej.

Man kan nog säga att A70:an tog hem segern.


Har själv en kamera i detta segment som jag i dag bara använder till prylfotografering för webben.

Orsaken är BRUS, vilket i olika hög grad drabbar kameror i detta segment.

Nikon Coolpix SQ (5.500:) har till exempel ett mycket markant och fult brus som uppträder vid ISO 70 samt i bra ljusförhållanden.

A70 kan ge synligt rödkanalbrus mot blå himmel och antydan till kromatisk aberration.

Kameror med "lägst" brus är: Minolta Dimage XT och Kyocera Finecam L3V.

Det finns fortfarande en hel del att utveckla på dessa småkameror så jag behåller min My 2:a ett tag till.
 

Liax

Aktiv medlem
Titta på Olympus

Ett tips är att kolla in Olympus Camedia C-4000Z. En billig kamera (ca 3500 kr) som har fått toppbetyg i nästan var enda test den varit med i. Har alla de manuella möjligheter och finesser man kräver som rutinerad fotograf, samtidigt som den är busenkel att använda för amatören. Dessutom har den ett av marknadens bästa objektiv.
Kanske är den inte så "sexig", men om du uppskattar handens glädje och den praktiska användningen före snyggt yttre så bortser du från detta.

Det som fick mig att köpa denna kamera var:

32 mm som mesta vidvinkel (jag anser att man använder vidvinkelläget tusen gånger mer än extrema telelägen).

Bländare 2,8 över hela brännvidden.

Minsta bländare 11.

Utag för externa blixtar (kan använda kameran tillsammans med professionella studioblixtar).

Har alla helmanuella lägen man behöver (exponering, ljusmätning, skärpa, vitbalans, fokuspunkt, exponeringslås)

2 cm närgräns i macroläget

Har en storlek och utformning som gör den praktisk att använda.

Rekommenderar kameran starkt.

/Joakim
 
Senast ändrad:

jonwam

Aktiv medlem
Har själv en A70 och är mycket nöjd med den. Ger mycket bra bilder.
När det väljer storlek så visst, den går inte självklart ner i vilken ficka som helst, men är å andra sidan tillräckligt stor och har en form som gör den skön att hålla i.
 
ANNONS