Annons

Trådutlösare till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikodemus

Aktiv medlem
Hej!
Någon som vet vilken kontakt som behövs och hur det ska kopplas om man skulle vilja göra en trådutlösare själv till 300D?
Ett par hundringar i pris plus nån i frakt/postförskott låter lite dyrt, tycker jag...

Tack på förhand för ev. tips!
/Nicke
 

dapa

Aktiv medlem
Jag funderar i samma banor, fast då till 10D. Kontakten till den kameran heter N3 (?). Det hade varit trevligt om man kunde snickra ihop en tvåkanals RF-fjärr.
 

Darren

Aktiv medlem
Antar att det är samma trådutlösare som för EOS 300 vilken jag använder. Om det är så så skall ja ha ritningarna på en sån. Jag har nämligen en hemmagjord som jag använder med min kamera.

Kontakten är vanlig 2,5mm audio plugg. Kopplingsschemat får ni när jag hittat rätt cd-skiva.

Edit: Hittade tråden jag startade när jag gjorde min fjärrkontroll.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4373
 
Senast ändrad:

Darren

Aktiv medlem
Ja, det är dessa instruktioner jag har. Skriv gärna hur du löser detta.

Själv har jag två tryckknappar, den ena fokuserar och den andra öppnar slutaren. Vore kul om man hittade en knapp med två lägen som man kan använda istället. Elfa hade en sådan tidigare men nu har den gått ur sortimentet (art.nr. 35-791-17).
 

Nikodemus

Aktiv medlem
Vill bara rapportera att det funkade utmärkt.
Valde "filmburksmodellen" med 2 knappar,en för focus och en för exponering.
2 tryckknappar från Kjell&Co a`12:-
och 1 kontakt för 10:-,
sladd och filmburk hade jag redan.

Återstår bara att göra ett något mer ergonomiskt handtag, men det brådskar inte.

Överskottet (och lite till) använde jag till att köpa en CF kortläsare som klarar usb2 för 299:- hos ovan nämnda, Det vill jag verkligen rekommendera, går blixtsnabbt att få in bilderna i datorn!!
/Nicke
 

Smajly

Aktiv medlem
Låter bra de..
Hoppas på att se en websida snart med utförlig beskrivning och en massa bilder på bygget.. ;-)

När vi ändå e inne på utlösare.. Är det någon som testat den trådlösa utlösaren till 300d?
Hur funkar den.. har den samma sak. en knapp för focus och en för avtryck eller??
 

sjohan

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan hitta en beskrivning på vad de olika pinnarna på en minolta fjärrutlösare gör? Behöver liksom veta det :)
 

dapa

Aktiv medlem
Här är "pinout" till 10D (N3 kontakt) ifall någon är intresserad:

http://upl.mine.nu/uplfolders/upload0/10DRemote.jpg

Själva kontakten kan man tydligen konstruera på följande sätt:

Spray a thin film of WD40 in the camera connector cavity, then put the female pin connectors on the male pins of the camera. Then fill the cavity with hot melt glue, plus about 1/2 inch of the wires. When it cools, it will pull right out.
Jag har inte vågat prova än, men det borde funka.
 

Daniel Lindholm

Aktiv medlem
Tack!

Tack för ett jättebra tips. Detta skall jag absolut fixa. En stor besvikelse på 10d'n var att man inte kunde använda timern när man låst spegeln i uppfällt läge. Sedan är det tråkigt att man bara kan köra 10s timer. Men nu kan jag ju fixa en fjärrutlösare billigt tack vare instruktionerna.

Tack igen!
 

sjohan

Aktiv medlem
Om det är någon annan som vill göra en fjärr till en minolta så fick jag tips om en beskrivning på ett annat forum. Det är skitenkelt. Om man sluter kretsen mellan den bakersta och främsta pinnen så tar den ett kort och om man sluter mellan den bakersta och mellersta pinnen så fokuserar den! Busenkelt.

http://groups.google.se/groups?q=minolta+dynax+5+connector+focus+remote&hl=sv&lr=lang_da|lang_en|lang_no|lang_sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&selm=bekgve%24t5t%241%40nsnmrro2-gest.nuria.telefonica-data.net&rnum=1
 

Roswer

Aktiv medlem
Tack för tipset Johan, skall göra en till min Minolta, de är ju bra på att ta betalt för originalkabeln, och nu kan man ju göra några billiga i olika längd.
 

Smajly

Aktiv medlem
Är det någon som testat den trådlösa utlösaren till 300d?
Hur funkar den.. har den samma sak. en knapp för focus och en för avtryck eller??
 

sjohan

Aktiv medlem
Roland: Ett tips är om du har en gammal dator liggandes.. Det fanns en perfekt sladd där precis som det står på ett ställe i texten på länken. Med lite filande så fungerar den perfekt. Och en filmburk (jag tog aps för det är mer praktiskt format) med en strömbrytare och en tryckknapp så blir det fint också.. Och då har man ju ett ställe att stoppa in sladden på när man har den i väskan med..
 

Roswer

Aktiv medlem
Oki, då fick jag anledning att kika närmare på länken, och det verkar ju vara den smartaste lösningen att använda audiokabeln o jobba lite med fil o slipning, det är ju kontakten som är svårast att lösa annars. Resten är ju enklare. Han hade förstärkt kablarna med limpistol, men utan att ha hunnit kika närmare på kontakten så kanske det är smartare att förstärka kabeln med en krympslang som skydd. Nå, projektet lär ju funka, jag testade att kortsluta understa och översta stiftet (dynax7) och visst tog den en bild. Skippar autofokusfunktionen. Tack igen.
 

Nikodemus

Aktiv medlem
Eftersom det fanns önskemål om bilder och beskrivning, har jag lagt upp en sida på :
http://home.swipnet.se/~w-13508/
Ni får ursäkta bildkvaliteen, hände nåt med texten.Hoppas det ska räcka ändå om man är osäker.

Ang diskussionen om Ir fjärren, är det nån som har en sån och en handdator? Finns ju möjligheter att "spela in" Ir signalen med tex TV remote controller hos www.pdawin.com, finns ju också motsvarande till Palm tror jag, Omni -nåt?

Kollar man på http://www.remotecentral.com/cgi-bin/files/rcfiles.cgi?area=pronto
så finns det ju filer för Canon G2 och G2, funkar att använda till TV remote controller
 

JalleS

Aktiv medlem
2,5 mm propp (handsfree till mobil)

Jag har desperat letat efter en 2,5mm propp för att kunna göra en sådan här självutlösare men förgäves.

Men, när jag scannade igenom gamla trådar på fotosidan så ramlade jag över detta tips:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7128

Sedan så gick jag in på gamla goda Clas Ohlsons hemsida och de har handsfree för 49:- med 2,5mm propp. Går att använda ifall man inte hittar något annat (och jag har en gammal handsfree som jag inte använder med just 2,5mm propp liggandes här hemma)

--Jalle Jackpot:)
 
ANNONS