Annons

Rigg till klätterbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Någon som har en bra ide på en rigg, jag vill ta bilder på klätrarna från ca 45 graders vinkel snett uppifrån men jag vill komma ut en bit från berget, Hur ? nu är ju snart utomhusklättringen slut för i år så jag har vintern på mig att bygga nått bra / lätt. någon som har några bra ideer ??
/ Henke
 

Adam

Medlem
Den här boken har jag läst om i en artikel om klätterfotografering i Climbing för många år sedan: "Guide to Climbing Photography" by Jeff Achey. Finns på amazon.com

Min ide om hur man ska komma ut från väggen är att tillverka ett stort "A", har sett nån som använt ett. Höjden på "A"et bestämmer hur långt ut från väggen man kan komma, 3-5m är nog rimligt.
Material; kolla på skroten efter gamla byggställnmingar i aluminium, de har grova och starka men lätta rör. Ta inte rör med brottanvisningar.
För att koppla ihop rören kan spännband användas.

Väl vid klippväggen förankrar du repet 8-10m ovan den nivå du vill fota ifrån, gärna mer än 10m för att undvika utåtdrag på ankaret. Fira ner på separat rep, res "A"et , förankra benen med rep från ankaret. Nu har du en plattform förankrad i alla hörn. Nu är det bara att klänga ut och fota, se till att vara säkrad hela tiden.

Tilläggas bör nog att denna procedur ställer mycket stora krav på fotografen förutom det rent fotografiska.

Lycka till och kom ihåg: Man kan klättra så länge man lever!

Adam
 
ANNONS