Annons

300d + gamla objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har farfars "gamla" (nästan oanvända) Canon EOS 650 med 2 st objektiv.
Kameran är (tror) jag från början av 80-talet.
Funkar dessa objektiv (köpta tillsammans med kameran) till en Canon EOS 300D som jag är sugen på?


/Jocce
 

Darren

Aktiv medlem
Både EOS 650 och 300D använder sig av EF objektiv så ja, dina gamla objektiv bör fungera.

Jag vet att Sigma hade lite problem med några av deras äldre objektiv som inte fungerade på de nyare EOS hus. Detta åtgärdades dock gratis om man skickade sina objektiv till Sigma.
 

RolandM

Aktiv medlem
Jocce skrev:
Har farfars "gamla" (nästan oanvända) Canon EOS 650 med 2 st objektiv.
Kameran är (tror) jag från början av 80-talet.
Funkar dessa objektiv (köpta tillsammans med kameran) till en Canon EOS 300D som jag är sugen på?


/Jocce
Jag föreslår att du tar med dig objektiven till butiken där kameran säljs och provar dessa där, samt får bilderna med dig hem för utvärdering.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Darren skrev:
Både EOS 650 och 300D använder sig av EF objektiv så ja, dina gamla objektiv bör fungera.
Inte bara 'bör' fungera. Står det 'Canon' på dem funkar de 100% perfekt. 650 är från slutet 80-talet...Har en själv, köpt 1988 då den släpptes.
 

Darren

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Inte bara 'bör' fungera. Står det 'Canon' på dem funkar de 100% perfekt. 650 är från slutet 80-talet...Har en själv, köpt 1988 då den släpptes.
Ja, det vore ju konstigt annars om original EF-optik inte fungerade. Dock framgick det inte om det var Canons objektiv eller några pirat så därför skrev jag "bör fungera".

Rolands tips var bra också. Ta med dig objektiven du har och testa på plats.
 
ANNONS