Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G5 funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

BullHead

Ny medlem
Hej på er allihopa.

Jag funderar på att köpa mig en G5 från Tyskland, om jag lägger till 8-900:- så får jag en 1GB microdrive med på köpet. Vilket i sig är prisvärt.
MEN hur är microdrivarna?
Är dom drift säkra (det är ju trots allt en liten hårddisk)?
Hur mycket mer batteri förbrukar dom jämfört med ett CF kort?

Eller ska jag strunta i Microdriven och satsa på ett ordentligt CF kort?

Mvh Jonas "Nyfiken i en strut" Bergh
 

davidschreiner

Picturo-administratör
Har haft min G3 plus 1 Gig-minneskort sen i Februari utan problem. Har använt det mycket eftersom jag även använder det som "USB-stick" för att flytta över data mellan olicka datorer. (För det har jag köpt till en kortläsare där man kan ta bort kabeln på) Inför en resa kan det dock vara bra med två eller flera kort ifall ett läger av. Eller so tar man med sig en i-pod och sparar sina bilder på den eftesom. (Men nu flummar jag väl iväg lite.)
Haft mycket kul med kameran för övrigt. (Världens bästa leksak)
/David
 

plf66

Aktiv medlem
Är du verkligen säker på att du ska köpa en G5:a?

Sök och läs lite i de andra G5-trådarna i forumet först.

Tilläggas kan, förutom det jag tidigare skrivit om G5, är att bilden är mycket brusig vid 200 och 400 ASA. Jag har inte hitta nån väg att ställa ned uppskärpningen vilket gör att brusnivån förstärks mycket vid 200 och 400 Asa som jag använt en del nu i höstmörkret.

Jämfört med en Olympus 5050 som jag lånat lite så är bildkvalitet klart brusigare på G5:an.

400 Asa på 5050 uppfattar jag som ungefär samma brusnivå som 100 Asa på G5.

Dessvärre har jag ingen G3 att jämföra med, men det skulle vara spännande att se om inte G3 är ett bättre köp när det gäller bildkvalitet.

Detta var inga svar på Microdrive dessvärre utan jag har använt ett 256 MB CF-kort som ger 99 bilder i G5:an.
 

BullHead

Ny medlem
plf66 skrev:
Är du verkligen säker på att du ska köpa en G5:a?

Sök och läs lite i de andra G5-trådarna i forumet först.

Nja, riktigt säker är jag inte efter att ha plöjt igenom åtskilliga recensioner.
Den absolut första kameran jag tittade på var en Sony DSC-717, den verkar inte vara så dåligt val trots allt.
Har du nån erfarenhet av den?
Nån annan kanske har något att säga om den?
 
ANNONS