Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle bli utslängd !!

Produkter
(logga in för att koppla)

josc

Medlem
Jag var på Ulf Lundells konsert i ruinen i Borgholm i somras. Kollade vad som gällde fotografering på vägen in eftersom jag alltid har kameran i ryggan. Film- och ljudupptagningar var inte tillåtet men fotografering om man lät bli att använda blixt var tillåtet. Riktlinjerna var undertecknade av turneledaren. Kul tänkte jag, lät blixten bli i ryggan och satte mitt 80-200/2,8 på F100'an och gick mot staketet.

Jag han ta en hel del bilder på Uffe innan en grym vakt med mycket muskler och världens största prilla hävde sig över stänslet, pekade på min kamera och vinkade i väg mig. Jag fattade inte varför bara jag skulle försvinna. Alla andra fotade och många dessutom med blixt. Kanske var det mitt stora objektiv som retade hormonmonstret tänkte jag och lommade iväg bakåt. Väl vid ryggan bytte jag till det mycket lilla och diskreta 50/1,4 och gick tillbaka.

Jag hade inte stått länge för en man med fler plastkort om halsen än vakten kom och drog mig därifrån. Det var allvar! Jag fick inte fota med den "STORA" kameran för då skulle jag bli utslängd !! och han skulle ha mina filmer. Jag försökte förklara att min kamera inte tog bättre eller "närmare" bider än någon av alla kompakta kameror med decimeterlånga teleskoper. Det fattade han naturligtvis inte. Han försökte inte ens. Jag kom med argumentet att de själva hade skrivit att fotografering var tillåtet men det gick inte heller hem.

Han gick därifrån med mina filmer under protest från mig. Kan han göra så när de tillåter fotografering ?? De hade inte specifiserat kameratyp som skulle vara tillåten. Det kändes som reglerna ändrades mitt i matchen.

Nu "råkade" jag ge honom några andra filmer. Skitfilmer som innehöll pingviner i regnväder från Slottskogen. MINA bilder på Lundell blev bra och jag har inte dåligt samvete men etiken.....?? Pingvinerna är jag inte orolig för. De finns ju kvar och det kommer att regna i Göteborg hela vintern.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
DET DOM GJORDE VAR OLAGLIGT..

Av honnom och ta filrullarna ifrån dig endast med åklagares godkännande får dom ta filrullen ifrån dig!

Att deras hjärna försvan när dom snöt sig vid sin senaste förtjylning ska inte drabba dig!

Läs igenom artikeln
Vad får man fotografera?
 

josc

Medlem
Tack

Tack, jag känner stödet. Skulle tagit reda på mina rättigheter och skyldigheter innan men har aldrig hamnat i ett sådant läge förut. En tröst är att viktigpetter'n förhoppningsvis framkallat bilderna och fått blöta pingviner istället för sin Lundell. Det var ändå dålig, utgången film utan inspiration i.
 

forry4U

Aktiv medlem
Inte ens Polisen beslagta dina filmer eller kamera och i all synnerhet inte en simpel lakej låt vara hur anabolpepprad han är.

Har själv aldrig haft problem med Lundells gubbar dom gånger jag varit utan ackreditering.

Men som JOHN A sa läs igenom artikeln och stå på dej nästa gång någon genmanipulerad broiler stör dej.

Han har säker framkallat bilderna och är nog sur som satan på dej för att du blåste honom. Fast å andra sidan så kanske han tror att det är Uffe som är på bilderna och visar stolt upp dom för sina vänner...*S*
 

ellenRipley M.C.P

Aktiv medlem
Du skulle ha vägrat lämna ifrån dig filmerna.
Jag vet att det kan vara svårt när en testosteron-stinn gaphals står och skriker men. Har du kollat vad som gäller och inte brutit mot det, så kan dom inte göra något.
Jag blir så förb@nnad när jag hör sånt här.
Personer som INTE har koll på vad som gäller men med "kraft" av sina plastkort runt halsen, anser sig kunna ändra skrivna regler efter eget tyckande.
Råkade ut för en liknande händelse på AC/DC 2001 i GBG. Kompaktdigitalare med 10x optisk + digital zoom var tillåtna men en SLR, nä, nä

/ E
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Re: Tack

josc skrev:
.................En tröst är att viktigpetter'n förhoppningsvis framkallat bilderna och fått blöta pingviner istället för sin Lundell. ................
Är du helt säker på att han kan uppfatta skillnaden??..................
 

Maverick

Aktiv medlem
Det är inte bara på konserter det är så här. Jag var i kontakt med Skansen för nått år sedan för att kolla vad som gällde där avseende på att fotografera djuren. Då fick jag ett svar som gick ut på att generellt sett var tillåtet för besökare och amatörer. Men hade man en lite mer avancerad utrustning så ville de att man skulle höra av sig innan. Detta då det inte var tillåtet för proffs att komma och fotografera hur som helst.

Så där hade de iaf lite koll och så länge man inte hade kommersiellt syfte med bilderna så hade inte de något emot en.

Köp en riktigt vass kompakt och träng dig fram och ta skitbra bilder nästa gång... :)

Mvh
Maverick
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Jag blir alltid lika sur nar jag far hora santhar! Varfor ska seriosa amatorer behovas drabbas av santhar bara for attt man ar man om bra kvalite? Aven fast han inte tagit dina filmer sa borde du aldrig blivigt bortdragen med tanke pa att det inte stod nagat om vilken storlek pa kameran man fick ha...riktigt illa!

Nasta gang borde du stalla dig med en storformats kamera och sta med skynket over huvudet och plata...da behover du inte se fula vakter :)
 

chajo

Aktiv medlem
Vilken sinnesnärvaro!

Jag skulle givetvis ha gett honom filmerna på UffePuffe och sen grämt mig resten av sommaren över att jag inte gav honom pingvinrullarna istället:)

Well done!!!

*fnissar för mig själv*

Charlott
 

fotomatic

Aktiv medlem
Hehe!!

GRYMT gjort! Bolatorskar är ju bolatorskar, man ska inte ha för höga förväntningar... Kan man inte ringa polisen vid ett sånt tillfälle?
Hälsn
/Amir
 

Johan A

Aktiv medlem
Jag vill bara flika in att det faktiskt inte bara är som amatör som man kan råka i gräl med sura "säkerhets-" vakter. En del är riktiga svin, så enkelt är det. Jag vill absolut inte generalisera och säga att det gäller alla (tack och lov) men det finns onekligen en och annan som njuter av att få styra och ställa lite och berätta för andra vad de får och inte får göra. Efter ett tag lär man sig vilka dessa personer är och får då försöka lära sig hantera situationen, även om det inte är så enkelt.

Det jag tycker att man bör göra är att ta kontakt med arrangören (och eventuellt artistens management/skivbolag) och berätta för dom att vaktstyrkan handlat felaktigt. Även om det inte ger tillbaka dina pingvinbilder så innebär det förhoppningsvis att samma vakter får mindre att göra på liknande tillställningar i framtiden.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Finns det någon arrangör som inte håller sina vakter om ryggen? Om vakterna hade klått upp fotografen så skulle den offentliga versionen bli att fotografen snubblade och åsamkade sig skadorna själv.

En seriös arrangör brukar inte anlita drägg till vakter.
 

forry4U

Aktiv medlem
Re: Hehe!!

kemisten skrev:
GRYMT gjort! Bolatorskar är ju bolatorskar, man ska inte ha för höga förväntningar... Kan man inte ringa polisen vid ett sånt tillfälle?
Hälsn
/Amir
I princip Ja. tror jag, eftersom han inte har Befogenhet att göra sånt, alltså borde det falla under Egenmäktigt förfarande...

Nu är jag inte så slängd i detta med Lagar men jag tror att det borde vara lagvidrigt att göra så.
Problemet är väl att det bör göras direkt eller så snart som möjligt efter ett sådant "överfall"

GF
 
ANNONS