Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkalla 120film

Produkter
(logga in för att koppla)

bherg

Aktiv medlem
hmm..
är det nån som har ett bra tips på hur man får ner 120 filmen i spiralerna..

jag har väldans problem med det..tar säkert 5 min innan jag får in ändarna på rätt plats..väldigt störande..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad har du för spiral? Jag kör med Paterson plastspiraler och har inga problem. Ett knep kan ju vara att dra ut hela filmen från spolen och fimpa papperet redan från början. Det blir lite mindre störande moment runtomkring då.
 

Jöörgen

Guest
Det enda problem som jag haft var när jag skulle framkalla min första 120-film. Jag hade fått en dålig beskrivning av skyddspappret så jag framkallade det istället för filmen. :)

''Låser'' du spiralen? Jag har sett några som bara kör småbild som inte gör det och då blir det avsevärt jobbigare att mata spiralen med en 120-film.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag använder Paterson plastspiral. Det som brukar vara besvärligast med att ladda 120 film är att p.g.a. dess bredd är det knepigt att få in den i spåret. Filmen har en benägenhet att böjs sig.
Jag brukar hålla filmändan mellan tummarna och pekfingrarna samtidigt som jag håller spiralen med bägge händerna.

Det kan vara värd att offra en film och "träna" i dagsljus.

Skyddspappret tar jag bort direkt när jag öppnat filmen
/Tommy
 

skalmac

Aktiv medlem
Ett problem kan vara att man "klämmer" lite förmycket på spiralen när man ska ladda den, i 120-läget så kan det bli "svaj", alltså smalare i ena kanten och bredare i den andra.
 

Stegge

Aktiv medlem
Jag brukar skära till kanterna på filmen lite så att de blir lite rundare. Om du låter kanten på filmen sticka ut lite mellan lång- och pekfingret och klipper i en böj. Själv tycker jag att det fungerar bättre då.

Lycka till.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Jo, klipper man inte kanterna kan det bli riktigt krångligt... Bara några milimeters snett klipp på var sida brukar vara till stor hjälp.
Sen måste spiralerna vara snustorra. Minsta fukt gör det hela nästintill omöjligt. Hårtork brukar fungera bra om man ska köra flera rullar efter varandra.

Och som vanligt: övning ger färdighet.
Min första rulle lyckades jag bryta av. Inte särskillt lyckat. Det där med att framkalla skydspapperet var roligt. Kanske man skulle prova någon gång ;)
 

Jöörgen

Guest
Henric86 skrev:
Det där med att framkalla skydspapperet var roligt. Kanske man skulle prova någon gång ;)
Övning ger träning... räkna med att det går lite skyddspapper innan du fått kläm på hur du ska mata spriralen. Det var attans svårt och jag fattar inte varför jag inte anade oråd :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har också drabbats av kinkande Paterson-spiraler. Mitt enda recept emot problemet var att diska ren dem ordentligt och se till att de är 100% torra.
Man ska också klippa hörnen på filmen. Då gick det bra även med 120-film.
 
ANNONS