Annons

Skillnaden olika digitala Leica M-modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emaks

Aktiv medlem
Precis det undrar jag om. Bortse från Leica M Monochrome samt M8 som jag inte är intresserad av. Har ju enbart en digital Fuji kompakt och i den ser jag t.ex bilden direkt på displayen. Är det detta som kallas live view, och som inte finns på andra M-modeller än den nya som heter enbart Leica M? Ser man bilden på displayen först efter exponering med de andra, och därför enbart kan komponera/focusera i sökaren? Undrar också hur det fungerar med t.ex Voigtländer-optik och ramarna samt övrig informatiomsöverföring, både de med M-bajonett och de med adapter? Och med Leica Summarit M, vilka jag har en 50 och en 35? Kan man t.ex ställa in ramar manuellt på någon modell, och ställer ramen in sig självt med andra, eller kan man välja? Just dessa saker jag undrar över, det andra har jag kunnat läsa mig till.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Nu ska vi se, ska försöka reda ut det mesta...

Live view är precis som du säger att se bilden bak på displayen innan du tar fotot, precis som på de flesta kompaktkameror. Det finns bara i nya M (M 240), andra saker som kom på M (tack vare tekniska detaljer) är möjligheten att filma. Vilket ju mer eller mindre är vad live view är, du ser videon och tar en stillbild av den (inte riktigt så enkelt givetvis men konceptuellt).

De flesta, vågar jag påstå, använder inte live view i sitt vardagsanvändande med en Leica M, utan använder den vanliga optiska sökaren precis som de alltid gjort.

Ramarna på en M ställs in mekaniskt av objektivet, sätter du på ett 35mm så visas de ramarna (35mm och 135mm), sätter du på ett 50 så visas rätt ramar för det. Objektiven är fysiskt annorlunda beroende på vilka ramar som ska visas och löser det där automatiskt. Har du M39-objektiv som du använder med adapter så får du se till att ha rätt adapter (finns tre olika, en för varje uppsättning av ramar), detta löser sen att rätt ramar visas på samma sätt...
På M9 har du dessutom en liten spak under sökaren/vid sidan om objektivet där du kan byta ramar/förhandsgranska hur kompositionen skulle bli med ett annat objektiv. Detta är bortplockat på nyare kameror än M9.

Objektiv från andra är Leica överför ingen data alls till kameran, det kommer inte med brännvidd, vad objektivet heter och annat sånt som standard. Leica själva har en 6-bitars binärkod på sina objektiv som säger till kameran vad det är för något, det går att "koda" sina objektiv från andra tillverkare på samma sätt. Googla på leica 6-bit encoding eller liknande.

Hoppas det gör det lite klarare för dig. :)
 

PMD

Aktiv medlem
De flesta, vågar jag påstå, använder inte live view i sitt vardagsanvändande med en Leica M, utan använder den vanliga optiska sökaren precis som de alltid gjort.
Och skulle man använda ett icke-M-objektiv på sin M(240), t.ex. ett R-objektiv av längre sort, så monterar man nog den elektronisk sökaren (som förstås heter "Visoflex" :) på kameran hellre än använder live view på displayen.

Det blir visserligen samma bild, men jag skulle tro att Leicafotografer inte vill synas offentligt med sin kamera på armlängds avstånd när de fotograferar ...
 
ANNONS