Annons

Zoom på xpro?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Hur blir det när man monterar en zoom på en xpro ändras ramarna kontinuerligt eller hoppar de vid bestämda brännvidder?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror inte det fungerar. Zoom objektiven kom ju med senare kameror.
Är inte ens säker på att ramarna fungerar alls i den optiska sökaren.
Der finns säkert någon som provat och har det rätta svaret.
Egentligen är väl X-PRO1 bäst med sina ursprungliga objektiv.
Det vill säga 18/2 till 35/1,4. Ger man sig utanför detta måste man börja använda EVF .
Visst kan man köra 60/2,8 makro med den optiska sökaren men ramen blir då väldigt liten i sökaren.
Så bättre att använda EVF. Detsamma gäller vidvinklar kortare än 18/2.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med 18-55 på X Pro ändras ramen kontinuerligt vid zoomning.
Tack för upplysningen Agneta. Kör själv bara fasta objektiv.
Zoomar kör jag på andra kameror.
X-PRO1 är min kompaktkamera och jag gillar att tvingas jobba med de fina fasta objektiven.
Det tvingar mig att anpassa hur jag fotar motivet till objektivet jag har med mig eller fundera på vilket objektiv jag skall använda för motivet om jag har de andra 2 med mig i jackans ficka.
Det tvingar mig att fotografera på ett annat sätt än jag gör med mina Canon kameror.
Tack vare de fasta objektiven tvingas jag bli mer kreativ och hitta nya vinklar.
 

Agneta L

Medlem
Tack för upplysningen Agneta. Kör själv bara fasta objektiv.
Zoomar kör jag på andra kameror.
X-PRO1 är min kompaktkamera och jag gillar att tvingas jobba med de fina fasta objektiven.
Det tvingar mig att anpassa hur jag fotar motivet till objektivet jag har med mig eller fundera på vilket objektiv jag skall använda för motivet om jag har de andra 2 med mig i jackans ficka.
Det tvingar mig att fotografera på ett annat sätt än jag gör med mina Canon kameror.
Tack vare de fasta objektiven tvingas jag bli mer kreativ och hitta nya vinklar.
Jag kör själv bara fasta brännvidder på X-Pro av samma skäl som du. Zoomen "lånade" jag från ett annat X-hus som jag har för jag tyckte att frågeställningen var intressant. Blev glatt överraskad att det funkade med zoom och den optiska sökaren. Håller annars med dig om att under 18mm och över 35mm så är det EVF som gäller. Visserligen är EVF mycket bättre på de senare modellerna men jag har inga problem med den i X-Pro.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör själv bara fasta brännvidder på X-Pro av samma skäl som du. Zoomen "lånade" jag från ett annat X-hus som jag har för jag tyckte att frågeställningen var intressant. Blev glatt överraskad att det funkade med zoom och den optiska sökaren. Håller annars med dig om att under 18mm och över 35mm så är det EVF som gäller. Visserligen är EVF mycket bättre på de senare modellerna men jag har inga problem med den i X-Pro.
Har sett en del riktigt bra bilder tagna med telezoomen, 70-230 är det väl. Så visst kan man ta bra bilder med enbart EVF.
X-PRO1 är en väldigt trevlig kamera med alla de senaste uppdateringarna. Kvalitén matchar många gånger mina 5D kameror. Det är mer än de flesta APS-C kameror klarar.
Den har sina svagheter men som till stor del verkar ha fixats i Fujis senare kameror.
Kan Fuji klämma in detta i en ny X-PRO2 och lite till kommer åtminstone jag stå i kö för den kameran.
 

Agneta L

Medlem
Har sett en del riktigt bra bilder tagna med telezoomen, 70-230 är det väl. Så visst kan man ta bra bilder med enbart EVF.
X-PRO1 är en väldigt trevlig kamera med alla de senaste uppdateringarna. Kvalitén matchar många gånger mina 5D kameror. Det är mer än de flesta APS-C kameror klarar.
Den har sina svagheter men som till stor del verkar ha fixats i Fujis senare kameror.
Kan Fuji klämma in detta i en ny X-PRO2 och lite till kommer åtminstone jag stå i kö för den kameran.
Den kön kommer jag också att stå i:)
 

voitcanon

Aktiv medlem
Kanske lite ot men man kan väl kapa sin egna tråd ;)

Har en x-m1 idag och funderar på en xpro. Hur är det med Af prestanda och skrivhastighet är den likadan? Hörde att om man kör på batterisparläge på xpro s fick den mycket bättre batteritid, Hur mycket mer och hur funkar det?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker inte det är batteritiden i sig som är problemet. Batteriet räcker oftast för en dags fotografering.
Bekymret är att den visar fullt nästan till det bara går att ta 10 bilder till.
Så kollar man batteriet i kameran hemma så visar det fullt. 25 bilder senare är det tomt.
Så man bör nog se till att alltid ha 2 batterier med sig. Batteriindikatorn är ett skämt.
Hoppas det också förbättras i nästa version.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Aldrig kollar särskilt noga. Har ibland använt den professionellt ihop med min 5DMKIII. Det har blivit cirka 300 bilder ibland utan att batteriet har lagt av.
Så är bara batteriet fullt kan man ta ganska många bilder. Det andra problemet är väl att det tar ganska lång tid att ladda batteriet till full styrka även om det inte är helt urladdat. Cirka 1,5 timmar är min uppskattning. Dessutom visar laddaren bara laddar eller fullt.
Canons laddare visar åtminstone hur laddat batteriet är under laddningen.
Fuji´s visar bara laddar och när lampan slocknar klart.
Ogenomtänkt kan man väl bara konstatera.
 
ANNONS