Annons

RAW format och D100

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobk

Avslutat medlemskap
Hej!
Är det stor skillnad om man använder komprimerad RAW eller icke komprimera? Är det stor kvalitetsskillnad?

/Jacob
 

jacobk

Avslutat medlemskap
I menyn på D100 kan man välja antingen NEF RAW eller comp. NEF RAW.
Jag trodde att det var kompirmerad RAW
/Jacob
 

jacobk

Avslutat medlemskap
Vad menar du öppna? I datorn eller?
Går det snabbare att spara på kortet också om man inte komprimerar?

Vad är skillnaden i storlek?

/Jacob
 

Estethia

Aktiv medlem
komprimerad raw tar en evighet att plåta med på D100. se till att inte ställa in komprimerad raw om du vill kunna ta två bilder under samma minut.
jag har inte kollat så noga om komprimerad raw tar mindre plats, men om jag kan ta tex. 90 bilder med komprimerad raw och sen ändrar till icke komprimerad raw... så kan jag fortfarande ta 90 bilder. enligt kameran.

plåtar jag med icke komprimerad raw får jag vänta i ca. 5-6 sekunder på att den ska ha läst ner bilden till minnet.
plåtar jag komprimerad raw måste jag vänta i 34-35 sekunder.
 
Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Hej

Capture 4.. värt att titta på? Vilka ytterligare möjligheter ges för RAW-formatet jmf med NC 3?Någon som vet vad en uppgradering kostar?

Jag vet om interpolering till 10mp för D1x och justering av bilder då extrem vidvinkel används... är det mer?

Mvh
Johan
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
I USA får du gratis uppdatering till Capture 4 om du köpt 3:an efter juni. Men inte i Sverige inte -- dock lär man kunna få 30% rabatt på C4 enligt CyberPhoto.

Har inte fått den än; men det lär finnas en del nya funktioner bla någon duktigt (enligt de som testat) verktyg för att lätta upp skuggor.
 

kaw

Aktiv medlem
Ytterligare en fråga

Tidigare i en fotosidan-tråd fick jag veta att man har full granskningsmöjlighet i kameran för en NEF-bild. HUR fungerar detta???

Kameran kan ju inte gärna interpolera fram en bild att titta på i realtid. Finns det något samband mellan att Nikons komprimerade NEF är långsamt men går att granska och att Canons är snabbt men inte går att granska?
 

julgus

Aktiv medlem
Re: Ytterligare en fråga

Hej

glöm den komprimerade RAW funktionen - oanvändbar för vanligt fotograferande. Kanske om man har litet kort och vanligtvis skjuter i jpg och vill pressa in en raw.. annars.. nej.. default är däremot att funktionen är på vilket gör att man tror att det är fel på kameran....

Alla format går att zooma in och detaljgranska - en självklarhet i mina ögon, det tar dock en liten stund att öppna en raw-fil i D100, nån sekund...

Med vänlig hälsning
Johan


kaw skrev:
Tidigare i en fotosidan-tråd fick jag veta att man har full granskningsmöjlighet i kameran för en NEF-bild. HUR fungerar detta???

Kameran kan ju inte gärna interpolera fram en bild att titta på i realtid. Finns det något samband mellan att Nikons komprimerade NEF är långsamt men går att granska och att Canons är snabbt men inte går att granska?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag misstänker att förhandsgranskningen i D100 bara kikar på den inbakade jpeg-tumnageln i filen. Med stor sannolikhet baseras även histogram och blinkande högdagrar bara på den informationen.
 

julgus

Aktiv medlem
Nej,
det går att zooma lika mycket som i en jpg-fil. En rättelse dock, det tar 2-3 sek att öppna en RAW-fil för zoomning. Enbart review utan zoomning sker direkt.

Mvh
Johan

jimh skrev:
Jag misstänker att förhandsgranskningen i D100 bara kikar på den inbakade jpeg-tumnageln i filen. Med stor sannolikhet baseras även histogram och blinkande högdagrar bara på den informationen.
 

kaw

Aktiv medlem
julgus skrev:
[...] det tar dock en liten stund att öppna en raw-fil i D100, nån sekund...
Och på den tiden skapar alltså kameran en fullstor bildfil till internminnet. För snabbgranskning och typiskt flera bilder på en gång i displayen används förstås den lilla inbakade JPEG-bilden.

Har jag förstått rätt?

Jag har har fortfarande svårt att förstå skillnaden mellan flödena:
sensorn -> processor -> sparas som JPEG
och
lagrat sensordata -> processor -> bilddata i internminnet

Och att denna andra procedur skulle vara så knepig att få till att Canons kameror inte alls erbjuder den - det är ju inte klokt. Vad är det som ställer till det? Finns någon info om detta på webben?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
kaw skrev:
Och på den tiden skapar alltså kameran en fullstor bildfil till internminnet
Nej, bilden som man kan titta på i displayen är inte fullstor. Jag uppskattar att den tar upp tre displayer på höjden när den är inzoomad 100%. Förutsatt att det inte finns någon annan magisk inzoomningsfunktion som jag har missat.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hmmm... Det verkar inte heller vara 570-pixelstumnageln som visas i displayen. Jag gjorde en lite noggrannare uppskattning av hur mycket som visas åt gången vid max förstoring. En maxinzoomad bild är ca 3,5 displayer hög.

Enligt dpreview har displayen 118000 pixlar. (3,5x3,5)x118000=1445500. Ca 1,5 miljoner pixlar alltså. Ganska långt från tumnagelns 216000 pixlar men inte heller 6 miljoner pixlar.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej
jag är rädd att du får vända dig till Nikon i Japan för att få reda på alla tekniska detaljer avseende denna kamera eftersom jag tyvärr inte har konstuerat kameran.
Självklart/Lyckligtvis går det utmärkt att zooma in med kameran i RAW-läge så pass att skärpa och/eller detaljer går att kontrollera, vilket bör anses som en självklarhet på kameror i denna prisklass.

Hur många pixlar som visas i displayen har jag inte kontrollerat/räknat.

Med vilken inzoomningsgrad detta är möjligt jmf med andra format/kameror kan jag inte uppge på rak arm men det kan säkerligen någon annan sakkunnig hjälpa till med.

Med vänlig hälsning
Johan

kaw skrev:
Väntar med spänning på hur Johan ska reda ut detta ;-)
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

som jag skrev så tar det 2-3 s för D100 att öppna en RAW-fil för inzoomning. Den kanske fixar en bild i flykten och det är väl inte hel orimligt eftersom raw->jpg-konverterings algoritmen finns ju redan i mjukvaran.

Mvh
Johan
kaw skrev:
Det här blir bara allt mer spännande - vad kan detta vara för bild - och återigen, hur skapas den?
 
ANNONS