Annons

Tidernas snyggaste Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Okey Nikoniter

Vi snackar en massa teknik hit och dit - funktioner och finesser - men innerst inne vet vi alla att vi en gång valde Nikon för att de gör så jämrans snygga kameror och för att loggan är så fruktansvärt mycket snyggare än Canons.

Nu är det dags att lämna megapixlar, autofokus och matrixmätning därhän och snacka lite om det som verkligen betyder något: Vilket är det snyggaste nikonhuset genom tiderna?

Personligen har jag väldans svårt att välja, men hårt pressad svarar jag: F3

Låt nördandet börja!
 
Hehe..Det här kan bli kul.
Jag har en delad förstaplats. Den första är Nikon F5 i Anniversary-utförande. Kanske är detta den höjden på utvecklingen av filmbaserade småbildskameror. Inte ialla i så fall. Underbart Snyggt beige och en lite annorlunda logga..underbar.
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/specroom98/f5special/index.htm

Nästa är Nikon F. Själva ursprunget! Nästan som allra snyggast i rejält slitet utförande och med ett Photomic stort nog att behöva släpkärra till.Härligt!
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/michaeliu/cameras/nikonf/ffinders/index.htm

Så ser min lista ut!
//Erik Å
 
Fm med motor är jävligt fräsch, så ska kameror se ut. Antingen den eller F100...är man nördig eller är man nördig.
 
Körde lite med en F i lumpen. En omodern klump jag aldrig gillade. Allt kändes fel med den.
FM däremot är helt otrolig. En av mina absoluta favoriter. Ska köpa en egen om jag hittar ett perfekt exemplar. Klassiskt super-snygg.
Olympus OM-serie är inte heller helt fula..
Förresten...nog är väl Canons logga en av de snyggaste loggor som finns? (efter Sony och Coca Cola...)
 
F4:an är den hårdaste och fulsnyggaste av dem alla. Den svarta FA:n är utan tvekan vackrast.

Så enkelt var det!
 
F4:an är ju den enda snygga systemkameran, och den enda som är designad av en italienare. Kameravärldens lamborghini. Rena, maskulina linjer. Tung, kraftfull, respektingivande.

/Pontus
 
Kanske Fisheye-Nikkor 6mm f/2.8. Fulsnygg i alla fall. Nothing beats cubic inches.

F-100 med batteripack och 17-35/2.8.

Nikon F photomic, kromad med 58/1.2.
 
ANNONS