Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FM2 vs. FM2n ?

Produkter
(logga in för att koppla)

walter-g

Aktiv medlem
Om ingen hinner före mej i den här eminenta samlingen,så återkomer jag med svaret.Har det nånstans i mina papper...
 

objernulf

Aktiv medlem
I praktiken endast två skillnader.

Blixtsynk är 1/200 på FM2 och 1/250 på FM2n.

FM2n använder de ljusstarkare sökarskivarna typ 2 (samma som FE2) med FM2 använder typ 1 (samma som FE). Används fel skiva blir exponering fel 0.5 - steg. Skillnaden i ljusstyrka syns också i sökaren.
 

nikitin

Aktiv medlem
En skillnad mellan GM2n och FM2 är den slutaren som sitter i kameran, den som sitter i FM2n är samma som satt i F801 (tillverkad av en aluminiumlegering). Den som sitter i FM2 är tillverkad av en titanlegering och har ett tydligt bikakemöster. Enligt vad jag har läst på nätet är det inte ovanligt att FM2s titanslutare ibland blir skeva om kameran utsäts för extrema temperaturskiftningar...

-- Nicke
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag har läst gamla tester på de här två.Det skiljer nästan inget,men svaret har du fått av Olle.Det visade sej vid mätning att redan den äldre FM2:an i verkligheten hade en blixsynktid på 1/250 sek även om tillverkarens specifikationer angav något långsammare.Tidningen Aktuell Fotografi avslutade med "en kamera för kugghjulsromantiker"! men det är en jäkla fin kamera som funkar i nöd även utan batterier.Efterföljaren kom sen att heta FM3a,som fick en del förändringar.
 

Pongu

Aktiv medlem
jonasandersson skrev:
FM2n har en 4000 del som kortaste slutartid och FM2 har inte så kort, tror att det är en 1000 del.
Du tänker nog på FM, som har kortaste slutartid på 1/1000 och 1/125 blixtsynk. Fantastisk kamera. Bättre än FM2n tycker jag och jag har haft båda. Ljusmätaren på FM slås på när man drar ut frammatningsarmen, och den har separat avtryckslås i form av en ring. Mycket smidigt. Dessutom är "ringen med tappen som överför bländartalet från objektivet" (finns säkert ett fackuttryck...) av metall istället för plast, och tappen är uppfällbar så att man kan använda pre-AI-objektiv. Kör aldrig blixt med FM och behöver inte längre slutartid än 1/1000. Köpte den för 1000kr.

/Pontus
 
ANNONS