Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Snodd" bild

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Av en slump så hittade jag en av mina bilder på en brittisk sida.
Min fråga är: Detta är ju ingen sida som går ut på att tjäna pengar så är det någon idé att bry sig? Namn hade ju ioförsig varit trevligt att få bredvid bilden!
 

Söderlund

Aktiv medlem
Skriver man © 2003 metallicaworld.co.uk. på sidan och själv snor bilder så tycker i alla fall jag att man kan bråka med dem och vara väldigt besvärlig.
 

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Var det inte Metalica som bråkade riktigt mycke angående deras skiva som spreds på nätet?

Bara på dom. Jag kallar det inte att bråka, tycker att det är din rättighet.

Jörgen
 

mipert

Aktiv medlem
Bossebarrskog skrev:
Var det inte Metalica som bråkade riktigt mycke angående deras skiva som spreds på nätet?

Bara på dom. Jag kallar det inte att bråka, tycker att det är din rättighet.

Jörgen
Men, det är inte Met... som ligger bakom webbsidan.
 

kuisma

Aktiv medlem
I ditt fall skulle jag skriva ett tämligen vänligt brev till sidägaren och påpeka att han gärna får använda bilden, men förutsatt att du får en liten copyright-text som länkar din site.

På så sätt blir alla glada. Han får sin bild, du får reklam och lite högre pagerank för din site.

Vänligt brev, inte för att han förtjänar det, utan att det brukar underlätta en konstruktiv dialog.
 

MagnusG

Aktiv medlem
tips, läs:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

1 § som säger att foton innefattas av lagen

3 § om ditt namn vid bilden och övrig presentation

sen kan 4 § var bra att läsa oavsett

12 § Bör läsas!

49 § kan också vara läsvärd, det är närastående rättigheter för fotografer.
 
ANNONS