Annons

Moiré med X100S

Produkter
(logga in för att koppla)

st8fan

Ny medlem
Hoppas på lite hjälp och svar innan en eventuell felanmälan.
Undrar även om någon eller några andra har samma problem?


Jag har haft min Fujifilm X100S i ca 3 månader nu och på det stora hela är jag riktigt nöjd.
Dock finns det en punkt där det fallerar ganska ofta och som yrkesfotograf finner jag det besvärande.

Anledningen till att jag skriver är att en del bilder innehåller Moire och då i ganska stor omfattning.
Jag har funderat på att göra en felanmälan men vill först få veta om detta är/skall vara förekommande.

Allt som oftast plåtar jag med automatik och med det dynamiska omfånget inställt på AUTO.
Bifogar en bild som är tagen häromdagen med följande inställningar:

Bländare: 2.0
ISO: 800
Kört i RAW

Bilden är importerad via Lightroom 5.0 och inga förändringar gjorda mer än att jag har ställt vitbalansen och vid importen konverterat om till DNG.
Som du/ni ser på bilden så är det markanta mönster vid näsa, kind och hand.

(Se bifogad bild)
 

Bilagor

horvendile

Aktiv medlem
Jag har svårt att se så mycket på bilden här i forumet, men jag föreslår att du provar samma bild i tex nyaste Lightroom - finns ju att prova gratis om du inte vill köpa. Tror det har hänt en hel del med Lightrooms hantering av Fujis raw-filer sedan version 5.0.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det får ju ses som minst sagt ovanligt att få moiré i områden som är ur fokus... Inte för att det går att se särskilt mycket här dock.
 

afe

Aktiv medlem
Det är tyvärr omöjligt att se något på den lilla och mörka bilden i forumet. Delförstora gärna de delar där problem uppstår och lägg upp så blir det kanske lättare att avgöra.

Moiré kan uppstå med X100S då den saknar AA-filter, men dess färgfilter ska göra att det inte är så vanligt. Jag har dock aldrig sett moiré i ansikten eller andra kroppsdelar - det brukar främst uppstå i finmönstrade tyger, staket och andra repetetiva delar av bilder. Men åter igen - det går inte att avgöra om det är moiré eller inte från den bilden.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
I din bild du har laddat upp så är det väldigt svårt att se då den är mörk och förminskad, men vi kan trots det konstatera två saker:

- Moire sker i stort sett endast i geometriskt regelbundna mönster som tyg, staket, galler osv. Hud innehåller ingen sådan textur som kan ge moire.

- Större delen av de områden du har ramat in är ur fokus, vilket totalt utesluter möjligheten till moire.

Ladda upp bilder med 100% förstoring så att vi kan se tydligare :)
 

David F Stop

Aktiv medlem
Inte moire

Det är nog inte moiré du att utan möjligtvis noise. Andra "mönster" kan orsakas av aggressiva skärpning. Då få man mask liknande mönster på släta ytor.
 
ANNONS