Annons

Trycket förstörde bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Aaarg! Jag kokar av ilska. Har just hämtat upp en jubileumsalmacka som är tryckt i några tusen exemplar där en av mina bilder blivit totalt förvrängd i trycket. Det handlar om en färgbild som bl a fått skyhöga doser gula klickar i ett grönt gräs samt fläckar på himlen. Ser folk den bilden lär jag inte få många kunder i trakten i framtiden..

Jag påpekade detta och hoppades att almanackorna kanske gick att reklamera, men det var inte populärt. Vad har jag för rätt? Vad kan jag begära då allt redan är tryckt?

Almanackorna kommer att lämnas ut till både företagare och privatpersoner i trakten.
 

lotelo

Aktiv medlem
Inget provtryck. Icke digitalt levererat..

Jag vet bara inte om det finns nånting att gå på vad gäller såna här missar i tryck. Bilden ser inte ut som min längre men mitt namn står under eländet..
 

MagnusG

Aktiv medlem
kolla på:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
1 § som säger att foto innefattas
3 § stycke 2 borde du läsa...

Så det är bara till att bläddra i andra delen av lagboken ;)
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Vem godkände blåkopia/färgprov? Eller fanns det inget överhuvud taget? vem var "kunden"?

Fanns skiten med där och det blev godkänt finns det inget att gå på. fanns det inte med i färgprovet utan det har blivit fel vid själva tryckningen kan kunden begära kompensation/omtryck. Allt är en förhandlingsfråga. Var tuff i såna fall för det är förmodligen tryckeriet i sin tur...
 

brutusostling

Aktiv medlem
Om man vill tjäna pengar på sina bilder får man tyvärr leva med att resultatet ibland blir mindre bra i tryck.
Annars är det inte många saker som skrämmer bort bildköpare mer än en fotograf som blir uppretad och, som köparen ser det, "ställer till besvär" för "en enda bild". Man bör tänka på att kunden/bildköparen inte gärna har lust eller kanske råd att bekosta ett omtryck som kostar mångdubbelt mer än fotorättigheten i sig.
-- Vad man enligt min mening bör göra är att man tar upp en diskussion där man t.ex. säger att man nästa gång vill se ett provtryck eller på annat sätt veta att det blir rätt.

Bildköpare skräms sällan av att en bild som du tagit är illa tryckt. Som bildköpare är man i allmänhet väl medveten om att det beror på trycket och inte på fotografen.
Men det smärtar alltid att se en bra bild i dåligt tryck.
 

lotelo

Aktiv medlem
Usch ja. Jag sansade mig lite och pratade lugnt med dem. Företaget tycker att bilden är såååå fin, det är väl inget fel på den sa de i telefon.

Då åkte jag dit och lade orginalet bredvid och då höll de plötsligt med om förvrängningen så nu ska de iaf prata med tryckeriet.

Pdf:en var klart intressant. Tack för alla råd.
 
Senast ändrad:
ANNONS