Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal "högspänningsblixt" till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Jag har en gammal manuell blixt från stenåldern (nåja, 20 år gammal i alla fall) som jag skulle vilja prova med min 300D. Nu vet jag att denna blixt levererar en för hög spänning (+200V) och att jag behöver en adapter för att kameran ska klara sig. Det jag inte vet är vilken form av adapter som jag behöver. Kan någon klara ut detta för mig?

--jalle

PS: Beställde i natt 75-300IS samt 50/1.8 från BH Photo, så nu ska 50/1.8 finnas i lager "over there"
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Wein Safesync är en av de produkter som isolerar blixten från kameran. Men den är rätt dyr har jag för mig.

Det billigaste sättet att utlösa en högspänningsblixt med en kamera som inte tål det är förmodligen att köpa en blixttriggad slavtändare på Photax. Och sen trigga den med den inbyggda blixten.
 
ANNONS