Annons

rengöring av sensor x-t1?

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Jag har köpt en begagnad x-t1 och det visade sig att sensorn är smutsig. Jag undrar om det är något jag behöver veta innan jag ger mig på att försöka rengöra den? Eller är det kanske smartast att lämna in på service (och vad brukar sådant kosta?).

Mycket tacksam för all hjälp!
 

Bilagor

loffebro

Medlem
Jag fick bort smuts på sensorn (x-t1) mha "Sensor Swab, Photographic solutions" som jag köpte ifrån Japan photo. Tänk på att få rätt storlek. Jag köpte Type 1, 20mm som är för brett för ett horisontellt svep, fick göra två vertikala istället. Kan inte se någon orsak till att inte pröva själv först innan man lämnar in kameran.
 

r2d2

Aktiv medlem
Jag fick bort smuts på sensorn (x-t1) mha "Sensor Swab, Photographic solutions" som jag köpte ifrån Japan photo. Tänk på att få rätt storlek. Jag köpte Type 1, 20mm som är för brett för ett horisontellt svep, fick göra två vertikala istället. Kan inte se någon orsak till att inte pröva själv först innan man lämnar in kameran.

tack för tipset, ska införskaffa rengöringskit. Nu hjälpte de mig på japanfoto i Skövde denna gången och nu ser det rent ut. :)
 

snap01

Aktiv medlem
dåligt att sälja en kamera med uppenbart skitig sensor, bra att det löste sig, köpte en bra sensorrengöringssats på Ebay,,,Ett Kanadensiskt företag säljer riktigt bra prylar, http://www.visibledust.com/
det som är bra med kitet är att det ingår sensor loupe så du kan se smutsen på sensorn med lampan o förstoringsglaset iden. Sedan har den 3 sorters vätskor en för bla olja om du råkar smeta det på sensorn o sedan vanliga Vätskan för damm men jag använder nästan aldrig bomulls spattlar längre dels så luddar dom o om det ligger ett sandkorn kvar på sensorn riskerar du en repa.

Det jag använder idag är
-blåsbälg (håll kameran upp o ner o blås med den) så att skiten ramlar ur kameran
- efter det använd en sensor loupe o se om något damm sitter kvar om det gör det använd
- gel sticken funkar hur bra som helst allt damm fastnar på den sensorn blir helt ren finns mängder med märken men jag använder denna.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006162583/pentax/dslr-gel-stick-rengoeringsset-foer-sensor


Jag anser att sensor loupe är oerhört viktig för du ser sensorn i direkt tid inte efter du tagit en bild o sedan ska kolla om det sitter kvar något för om du tex vänder kameran så kan något sandkorn trilla ner från schaktet o drar du en spattel över det så har du en repa. När jag bytte en repad sensor på min pro nikon skulle det kosta 8300 jag fick det ett par tusenlappar billigare. Vad jag hade använt var en blåsbälg samt visibel dust sensor borste o sedan eclipse vätskan o deras bomulls sprattel.

Den enda gången man kan tänkas behöva något annat är om man lyckas få olja på sensorn men risken att får det med en spegelös kamera som fuji är lika med noll däremot nikon o canon är det möjligt med.
 
ANNONS