Annons

Sekvensbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har läst några snowboardtidnigar och surfat runt lite på skidsidor på nätet..

Jag blir så trött på alla sekvensbilder på varannan sida.. Men hur gör man? Jag förstår hur man gör när det bara är åkare! Då tar man väl ett stativ och många exponringar.

Men för ett tag sedan såg jag en serie i 19 bilder med lite publik som också är knivskarpa.. Hur sjutton går det ihop? De kan väl inte stå blickstilla under 19 exponeringar?
 

MagnusG

Aktiv medlem
Skulle vilja säga att man bara brukar använda en bild till bakgrunden, sedan tar man bara med den aktuella biten på de övriga, exempelvis flygande snowboardåkare.. Utföres lämpligen i photoshop ;)
 

Forslund

Aktiv medlem
MagnusG skrev:
Skulle vilja säga att man bara brukar använda en bild till bakgrunden, sedan tar man bara med den aktuella biten på de övriga, exempelvis flygande snowboardåkare.. Utföres lämpligen i photoshop ;)
Mistänkte det.. Men det är så att åkaren hoppar "genom" publiken på något sätt! Det är en halfpipe med smockad med folk på båda sidor uppe på pipen, så finns det bara en öppning i folkmassan på båda sidorna som hopparen hoppar igenom...? Blir snurrig:)
 

MagnusG

Aktiv medlem
Låter som en häftig bild, den råkar inte ligga någonstans så man kan se den? ..men man kan ju få till saker rejält i photoshop, det är väl det som jag skulle tro =P
 

Mickey

Aktiv medlem
Jag skulle också vilja se den.
Låter som en toppenbild!

Rent teoretiskt är det juh bara at skära
tajt runt åkaren och sen lägga till honom
på publiken.. men ska det juh bli snyggt och se realistiskt ut också..
 

Forslund

Aktiv medlem
Jag tittade på den igen och får se att det är en skoteråkare.. Man glömmer fort:) Vet inte om bilden finns på internet.. Men den fanns i Onboard. någon som läser den?
 

Daniel_j

Medlem
Hej!

Jag var på ett föredrag eller snarare en bildvisning med Mattias Fredriksson, en av världens bästa skidfotografer förra året och då fick han en fråga angående sekvensbilder. Han sa att han tar bilderna och sen lämmnar han in dom till den tidning där den ska publiceras och dom i sin tur klipper ihop den. Jag antat att bilden är tagen med stativ och med trådutlösare, annars skulle det ju aldrig funka tycker jag men vem vet...
kolla mattias hemsida om ni är sugna. Han tar bra bilder.

www.mattiasfredriksson.com

/Daniel
 

danielblom

Aktiv medlem
Så här är det..

Sekvens tas varken med stativ eller trådutlösare. Du följer med i hoppet lagom tight (hela bilden behöver inte synas i varje "delbild"). Om man vill kan man även zooma ut lite och ta en bild för att fylla ut dom delar som saknas i bakgrunden, vanligtvis då hörnen. I photoshop lägger du sedan den utzoomade bilden som bakgrund, kopierar in första hoppbilden. Sedan försöker du förstora upp bakgrundsbilden så den blir i samma skala som hopp bilden.. Suddar med mkt ludd runt första hoppbilden så den smälter in i bakgrundsbilden. Sedan tar du andra hoppbilden och klistrar in på, suddar kanterna och passar in mot bakgrunden. Fortsätt så tills sista bilden är ditlagd.. Svårare än så är det inte..

Men inget stativ, då skulle du behöva zooma ut för mkt!
 

styret

Aktiv medlem
mycket ludd?

det beror ju lite på hur man vill ha sin sekvens. om man har hyffsat med glapp mellan bilderna så funkar det ju att sudda runt med ludd men vill man göra tillexempel såhär

http://www.steffoo.net/photo/2004-02-05/big/stefanflaka.jpg

så blir det till att använda trollspö och snabbmask och helt enkelt klippa ut och in bilden rakt av.
bilden som åsyftas i originalmedelandet har nog också klippts ut väldigt exakt.
 

danielblom

Aktiv medlem
Sant. Dom flesta skid och snowboard sekvenser (som det från början va snack om) går inte in i varrandra på sättet som ditt exempel, därför skrev jag så. Men det händer ju även där också..

MVH / DB
 

Proboarder

Aktiv medlem
danielblom skrev:
Så här är det..

Sekvens tas varken med stativ eller trådutlösare. Du följer med i hoppet lagom tight (hela bilden behöver inte synas i varje "delbild"). Om man vill kan man även zooma ut lite och ta en bild för att fylla ut dom delar som saknas i bakgrunden, vanligtvis då hörnen. I photoshop lägger du sedan den utzoomade bilden som bakgrund, kopierar in första hoppbilden. Sedan försöker du förstora upp bakgrundsbilden så den blir i samma skala som hopp bilden.. Suddar med mkt ludd runt första hoppbilden så den smälter in i bakgrundsbilden. Sedan tar du andra hoppbilden och klistrar in på, suddar kanterna och passar in mot bakgrunden. Fortsätt så tills sista bilden är ditlagd.. Svårare än så är det inte..

Men inget stativ, då skulle du behöva zooma ut för mkt!
det där lät fan asskumt. krångligt o svårare ;P
 

Proboarder

Aktiv medlem
måste nog säga att jag tvivlar, det blir en jävla massa extrajobb ifall du kör typ annat än ett 50mm. kör du vidvinklel så måste dom jobba för att matcha bilderna.
 

danielblom

Aktiv medlem
Sitter på Methods kontor och skriver så jag är ganska säker..


Proboarder skrev:
måste nog säga att jag tvivlar, det blir en jävla massa extrajobb ifall du kör typ annat än ett 50mm. kör du vidvinklel så måste dom jobba för att matcha bilderna.
 

danielblom

Aktiv medlem
Kanske dock att inte alla tar med bakgrundsbild. Många bara fotar av den del uppe i hörnet som inte täcks av bildserien där åkaren hoppar.
 

danielblom

Aktiv medlem
Funkar onekligen bra det me. Men, alla proffsfotografer innom snowboard (har inte kolla på skidor) fotar sekvenserna lika tight som om dom skulle fota en stillbild på det... Annars blir åkaren för liten i bilden om tidningen t.ex skulle vilja croppa den.

Ett exempel i PSD: http://www.p1r.mine.nu/bread/blom/blomish/Freddiekalbermattenbydb.psd


MVH/ DB





Proboarder skrev:
http://3jane.ashpool.org/gallery/produkt/sekvens_klar


för er som undrar hur JAG gjort.

snabbgrej, så den är inte snygg, men funktionabel =)
 

danielblom

Aktiv medlem
Om du fotar med en en tele lins så är det inte så farlig distortion så det blir ett problem. Det är inte så många sekvenser med vidvinkel men dom som är, tex i pipe så får du bara jobba lite med det i photoshop, måste inte passa som ett pussel för att få det att gå ihop.
 

styret

Aktiv medlem
...

Jag tror det funkar finfint båda sätten. bara det ser bra ut så...

själv tycker jag det är lättast att plåta nära och följa med och använda en överblicksbild eller klona lite från första bilden för att få plats med övriga bilder, men så gör jag sånt här mest med vindsurfingbilder (inte den som jag använde som exempel innan den är gjord av stefan kläppe) och då blir det inte så stora svårigheter med vinklar och sånt (enda viktiga linjen i bakgrunden är ju horisinten).

men som pororder visade så funkar det klockrent att göra på det sättet med. (jag tyker det verkar lättare när det gäller tex snowboardbilder men har ingen som helst erfarenhet)
 
ANNONS