Annons

Fottar ni jpeg eller raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickey

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bara kolla..
Fottar ni med RAW eller jpeg?
Hur mycke jobbar ni med bilderna efter?

Vet skillnader mellan formaten så det behöver ni inte föklara. Därimot kan ni beskriva lite mer ingående hur mycke och vad ni gör när ni redigerar bilden.

mvh Mickey
 

bjanha

Aktiv medlem
Jag har gått över från JPEG till RAW just för att jag nu anser mig ha tillräckligt mycket minne att 'slösa' på, filerna blir ju ca 8MB med RAW-formatet.

Men vilken märklig fråga tycker jag, det beror ju helt på hur mycket bilden behöver fixas till, vilket är helt olika från fall till fall. Ibland kanske exposure behöver höjas något steg, ibland inte. Dock är det den parameter jag har störst nytta av vad gäller RAW-formatet.

Ett tips på bra RAW-konverterare är Capture One DSLR från det danska företaget Phase One.

http://www.phaseone.com

/bjanha
 

Mickey

Aktiv medlem
mjo.. hehe
Kom på sen att det va en konstig fråga..
Men överlag.. hur mycke redigerar ni?
Det finns juh dom som anser att PS är en dödssynd och andra som meckar massor med bilderna..
Ville bara veta vilket format som används av olika sorters fotografer och så..

Mickey
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Håller med! Snapshots i jpeg och jobbade bilder med RAW.

Personligen vill jag ha så stora filer som möjligt med så mycket info som möjligt så att jag får schysst kvalitet på bilderna när jag kör ut dem på skolan i vår "superskrivare" (som belyser fotopapper, inte bläck). Jag vill kunna köra ut dem stort (50x70cm) om jag vill.
 
Kör 99.998% RAW.

Formatet har väl inget med hur mycket man redigerar? Men jag gör väldigt lite åt mina bilder. Konverterar dom och fixar lite med levels.

OM det inte är så att jag måste lämna iväg en bild till en tidning och jag har helt plötsligt drabbats av en felande kromosom just vid tillfället och har förstört alla bilderna och måste försöka rädda en bild. (men det har inte hänt..... ännu)

Tror nästan att jag gör mer bus i mörkrummet än vad jag gör i PS. PS använder jag sällan till något annat än webgrafik eller plåstra ett skitigt inscannat dia/neg.
 

Mickey

Aktiv medlem
okey..
4 till RAW och O till jpeg..
som jag trodde..
ville bara kolla för jag fick för
mej att flera fottade med jpeg i
en annan tråd.
Tack alla som visat intresse!

Mickey
 

niklasl

Aktiv medlem
Bluueberry skrev:
Därimot kan ni beskriva lite mer ingående hur mycke och vad ni gör när ni redigerar bilden.
Jag gillar att göra panoramabilder. Dels för att göra - panoraman, förstås, d v s vidare betraktningsvinkel än annars, men också för att skapa högupplösta bilder (med normal bildvinkel). Det blir ju en del pyssel men huvudsakligen handlar det om att "sy ihop" flera bilder utan alltför mycket artefakter vilket går bra om man är noggrann och har bra program.

Ang din fråga i vidare bemärkelse påminner detta om 80-talet när det handlade om användning av objektivfilter eller inte. Jag tycker man ska göra så mycket man vill och låta kreativiteten sätta gränserna. Blir det överarbetat så syns det och då får man backa på effektsökeriet. All foto är inte dokumentär utan kan handla om att förmedla en stämning eller ett intryck. Alla kommer dock inte att gilla det...

För egen del: För vardagsbruk jpeg, för högre ambitioner raw. I PS mest vardagssaker som lätta upp skuggor eller rädda underexponerade bilder. Fast färgmättnad, kontrast, kurvor och skärpa kanske man justerar lite också ;-)
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Har nästan uteslutande plåtat JPEG bilder med min 10D hittills. Varför? Jag är ny på SLR-tekniken och har haft ett oerhört lärorikt foto-år bakom mig. Jag tror inte jag skulle lärt mig lika mycket om själva utrustningen och fått samma känsla för grejerna så snabbt med RAW då jag tagit MÅNGA bilder på kort tid. Kommer att plåta en hel del fågel framöver och då tar man inte ett kort om man väntat en halv dag på en liten rackare, inte tio heller...

På sikt kommer jag att gå över mer till RAW för exponeringskontrollen och gnuttan bättre kvalité.
 
ANNONS