Annons

Fotosidan - Marknadsreferenser

Produkter
(logga in för att koppla)

juckeyy

Aktiv medlem
Hej på er alla Fotosidan medlemmar, köp & sälj marknaden här har jag märkt vara väldigt stor men att köpa begagnat och göra förskottsbetalningar kommer med en del risker. För att eliminera en del och underlätta försäljningar kan en tråd om marknadsreferenser vara bra och vägledande och i det långa loppet minska antalet scams och liknande.

Du kan både som köpare & säljare skriva i denna tråd för att ge ditt omdöme av en användare, positiva såväl som negativa kommentaren kring affären är välkomna. Tanken är inte att någon person ska hängas ut så personliga påhopp undanbes.

Håller gärna tråden så ren som möjligt med endast omdömen då diskussion kan ske i annan tråd eller via meddelanden. Främst för att underlätta sökbarheten vid ett senare skede.

Använd er gärna av mallen nedan för att lämna ett omdöme.

Användare: Användarnamnet på Fotosidan + namn med hyperlänk. Exempelvis: juckeyy, Joakim Karlsson
Typ av affär: Köp/Sälj/Byte
Tillvägagångssätt: Frakt/Möte
Produkt: Produkten affären gällde.

Positivt:
Bra packad
Snabb kommunikation
Bra bemötande

Negativt:
Ej Bra Packad vara
Seg kommunikation

Slutbetyg: 4/5

Hoppas att tråden ligger på lämpligt ställe.
Väl mött, Joakim
 

juckeyy

Aktiv medlem
Först ut också då.

Användare: MegaFoto, Mats Lillnor
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt, swishade pengar
Produkt: Sony A6000

Positivt:
Bra paketering
Tydlig i sin kommunikation med utförliga beskrivningar
Lätt att diskutera med

Negativt:
Tog 2 dagar innan jag fick kontakt efter första mailet men berodde endast på att han inte hade uppdaterat sin mailkorg, inget farligt m.a.o.

Slutbetyg: 5/5, rekommenderas starkt.
 

Jockos

Aktiv medlem
Användare: juckeyy, Joakim Karlsson
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt/SWISH
Produkt: SEL 18-55

Positivt:
Snabb kommunikation
Snabbt skickat
Trevlig!


Negativt:
Inget alls faktiskt!

Slutbetyg: 5/5 osbågar
 

Olidion

Medlem
Användare: Jockos, Joachim Andersson
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Blocketpacket
Produkt: Voigthländer Ultron 21mm 1,8

Riktigt trevlig och tillmötesgående! Inga problem alls, och snabbt gick det.

5/5 från mig.
 

iSolen.se

Guest
Förlåt om jag är bakåtsträvare, men tex "MegaFoto, Mats Lillnor" är nu sökträff nummer två på internet eftersom google indexerar trådinnehåll.

Var det verkligen avsikten att det skulle bli ett publikt register? PUL?

Går det att göra på något annat sätt så att namnet inte hamnar i google?
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Förlåt om jag är bakåtsträvare, men tex "MegaFoto, Mats Lillnor" är nu sökträff nummer två på internet eftersom google indexerar trådinnehåll.

Var det verkligen avsikten att det skulle bli ett publikt register? PUL?

Går det att göra på något annat sätt så att namnet inte hamnar i google?
Skulle det räcka med att ta bort namnet och enbart ha kvar användarnamn? Idén med referenser tycker jag är bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att jag riktigt förstår problemet. Om man söker på Mats så är det väl en rimlig träff? Varför är det ett problem?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Och i och med att personens namn och nick postades ytterligare en gång genom citatet så klättrar tråden ännu högre upp.
 

cardazio

Aktiv medlem
Om det byggs in en ebay-liknande funktion är det en sak, men här kan vem som helst skriva en recension om någon utan att en transaktion tagit plats. Det blir möjligt att lämna dåliga omdömen för pajkastningens skull (vilket om det är sökbart även kan påverka möjligheter för denne att söka jobb m.m. kanske?) och den andra risken är att man tittar på de positiva omdömena och antar att det är ok att skicka pengar i förväg t.ex. så folk blir mindre försiktiga.
Jag förstår tanken, men riskerna verkar överväga fördelarna tycker jag - bättre att man lär sig att alltid vara försiktig.

Jag hade dock gärna sett en funktion med privata listor över medlemmar man inte vill göra upp affär med - hade i och för sig enbart haft 2 namn på sig för egen del (en skickade ett objektiv med sprucket element som såg ut som vintergatan inuti trots "perfekt skick" och den andra dök inte upp och lät mig vänta inne i stan 2-3h medan denne åkte hem utan att meddela att han ångrat sig).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, det tror jag. Första träffen när man söker på honom är hans profilsida här på Fotosidan.


Fråga Fotosidans redaktion. De kanske inte läser den här tråden.
Det är ju möjligt att han vill, men det finns en inställning för om namnet ska synas för ej inloggade (vilket förstås inkluderar sökmotorer). Har man den på att det inte ska synas vill man rimligen inte att det ska indexeras av Google.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det var ett förtydligande till mitt tidigare inlägg. Din kommentar kunde tolkas som att det vore bra att verifiera att Mats profilsida syntes för oinloggade.
 
ANNONS