Annons

Framkallning av mkt gammal SV-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, jag fann på vinden en gammal exponerad 120-film som jag misstänker fotograferades av farfar för länge sedan. Jag undrar om någon av er vet hur man ska bära sig åt för att framkalla en gammal film, samt vilken filmtyp det är?

Filmen är en Ilford Panchromatic FP3. Vet ni känslighet och sånt?

Jag har tidigare framkallat 10 år gamla exponerade svartvita filmer och de blev mycket kontrastlösa och mörka. Har ni något tips/erfarenhet hur jag ska gå tillväga?

/Erik
 

Helena

Aktiv medlem
Ilford har en film numera som heter panf (tror det är en 50 asa) Tror det kan vara ungefär samma film... (kanske)
Kolla på din framkallare och kolla tiden för den... ge den kanske 10% per framkallningstid för att vara säker på att det kanske blir något... Hellre för tjocka negg än för tunna tycker jag...

Vet inte om det finns några regler för att framkalla gammal film...

Jag skulle bara tuta och köra och se vad som händer :)))
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Ilford har haft en film som heter FP4 med känsligheten 125 om jag inte minns helt fel ( det var ett tag sedan jag använde Ilford) och det här borde väl röra sig om föregångaren till den ?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag har browsat igenom deja.com och funnit att filmen är på 65 ASA. Jag gör ett försök i veckan med Acutol, tiden har jag inte bestämt med hellre något för mycket än för litet. Möjligen med en mer frekvent agitering för att göra den mer kontrastrik. Jag berättar hur det går.

Tack för kommentarerna!

/Erik
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Hej

Gšr ett klipptest, klipp av en bit av filmen och framkalla den
i Kodak D 76 eller X- tol. Om du har tillgŒng till Kaliumbromid sŒ gšr du en 1% lšsning 10 gram till en liter vatten. TillsŠtt 20 - 50 ml av detta till framkallaren och det fungerarsom ett antislšjmedel. Men rŠkna med att Šldre filmer oftast Šr rejŠlt slšjade och framkalla ett par minuter extra mot vad du hittar i anvisningar. Jag skulle utgŒ frŒn 30% extra tid.

Lycka till

Lasse
 
ANNONS