Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixtavfyrning 550Ex+ 420Ex

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Jag använder mig av canon 10D samt en 55EX och funderar nu på att köpa en 420ex för att kunna styra denna med den 550ex jag har.
Fungerar detta med full blixtautomatik? Kan man styra 550ex med 420ex på kameran? Finns det andra fabrikat t ex sigma som fungerar ihop med 550ex och trådlös fjärrstyrning?
Om det finns någon som fotat mycket på det här sättet får han/hon gärna skriva och berätta om sina erfarenheter.

Tack på förhand!
mvh
Patrik
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har fyra stycken 550 EX och en blixtsändare ST-E2. Det trådlösa systemet funkar bra, men bara med canon. Det ska inte vara några problem att styra en 550 från en 420 eller tvärt om.
 

Qrt

Aktiv medlem
Ehhh?

420EX kan väl bara vara slav medan 550EX kan vara antingen slav eller master?!
Nu har jag iofs ingen av dessa, men detta är vad jag har läst.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Frågan var om 420 EX och 550 EX funkar ihop och svaret på det är utan tvekan - JA!

Blixtautomatiken fungerar exakt som vanligt, liksom FEL och andra finesser.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är infrarött ljus. Inomhus räcker det ganska långt, kanske 10 meter (står i instruktionsboken). Utomhus är det känsligare eftersom det inte finns väggar som reflekterar signalen, men 3-5 meter tror jag är OK. Det är dock viktigt att man inte skymmer blixtarna eller ser till att signalen går fram på annat sätt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I ett rum är det inget problem att ha en blixt bakom sändaren eftersom väggarna reflekterar. utomhus bör man ha fria vägar vär signalerna. Men jag har haft blixten bakom kameran även utomhus, signalen studsar ju även på folk. Desto mörkare det är ute, ju lättare går det.
 

gameburg

Aktiv medlem
Janm skrev

ST-E2 använder IR, men 550EX använder det vanliga blixtröret och sänder ut blixtpulser med det.

420EX kan bara vara slav.




Åh katten! Är inte det hemskt störande med en flashande blixt
 

Linmajon

Aktiv medlem
janm skrev:
ST-E2 använder IR, men 550EX använder det vanliga blixtröret och sänder ut blixtpulser med det.
Vet någon exakt hur det funkar? Blinkar 550 med nåt slags koder, eller? Jag inbillar mig att 420 är helt passiv. Enkelriktad kommunikation alltså.
 

gameburg

Aktiv medlem
Enligt Sigma skall deras EF 500 DG Super vara kompatibel med canon wireless ttl. Är det ngn som testat detta tillsammans med canon-blixtar?
 

extacn

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag har fyra stycken 550 EX och en blixtsändare ST-E2. Det trådlösa systemet funkar bra, men bara med canon. Det ska inte vara några problem att styra en 550 från en 420 eller tvärt om.
Vad använder du FYRA stycken till?
 
ANNONS