Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpning direkt i Canon 10D istället för i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

anneman

Medlem
Jag undrar om det är någon som har testat att skärpa bilden i inställningen PARAMETERAR istället för i PS, vad har ni för efarenheter på detta. Jag ska ta massor med gruppbilder i studiomiljö som sen ska tryckas och det vore kanon om det gick att snabba upp processen ett steg.
 

kaw

Aktiv medlem
anneman skrev:
Jag undrar om det är någon som har testat att skärpa bilden i inställningen PARAMETERAR istället för i PS
Alla som fotar JPEG gör det, inställningen går ju inte att slå av, bara att ändra i styrka.

Fördelen med Canons skärpning är att den inte läggs på jämna partier som inte behöver skärpas och därmed hålls brusnivån till ett minimum. Nackdelen är att olika bilder och utskriftsformat behöver olika mycket skärpning = förstås inte alltid man vet vid fototillfället hur bilden ska användas.
 

anneman

Medlem
Dom bilder som jag kommer att ta ska användas på samma sätt och är tagna i samma belysning och samma tid bländarvärden typ skolfoto grupper.
Detta gör att jag hoppades att det skulle gå att skärpa direkt, och slippa det jobbet sen.
 

kaw

Aktiv medlem
anneman skrev:
[...] jag hoppades att det skulle gå att skärpa direkt, och slippa det jobbet sen.
Som sagt, det går utmärkt, fast innan du sätter igång måste du testa vilket läge på skärpningen som passar dig bäst.
 
ANNONS