Annons

Sigma 105 mm f/1,4 Art

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag såg på annat form ett rykte om ett kommande Sigma med brännvidden 105mm och ljusstyrka 1,4. På bilderna av detta objektiv står det också Ø105 vilket jag antar är filterdiametern. Det förefaller stort om jag jämför med Nikons 1,4/105mm som har filterdiameter 82mm. Frågan blir då om det är ett hittepårykte eller om det är objektivets totala yttre diameter, något som jag håller för högst osannolikt. Varför så stor skillnad på filterdiametern (och därmed diametern på främre linselementet) mellan Sigma och Nikon annars?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bilderna i sammanhanget tyder definitivt på en grotesk filterdiameter. Om de kan lyckas väsentligen minska eller bli av med kattögonbokeh så kan det kanske vara värt det för de som kör vidöppet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag såg på annat form ett rykte om ett kommande Sigma med brännvidden 105mm och ljusstyrka 1,4. På bilderna av detta objektiv står det också Ø105 vilket jag antar är filterdiametern. Det förefaller stort om jag jämför med Nikons 1,4/105mm som har filterdiameter 82mm. Frågan blir då om det är ett hittepårykte eller om det är objektivets totala yttre diameter, något som jag håller för högst osannolikt. Varför så stor skillnad på filterdiametern (och därmed diametern på främre linselementet) mellan Sigma och Nikon annars?
Det låter logiskt. Sigmas 85/1,4 har 86 mm filterdiameter och både Canon och Nikon har 77 mm.

Canons och Sigmas 85/1,4 är båda nya och intressanta att jämföra. De är båda väldigt skapa i mitten vid f/1,4 och vid f/5,6 är de lika fantastiska över hela bildytan. Men i kanterna vid f/1,4 är Sigma skarpare. Det kan vara så att Canon offrat lite kantskärpa för att hålla nere storleken.

Nikon 105/1,4 är skarp på f/1,4, och klart bättre än deras 85/1,4, men inte fantastiskt skarp. Det finns en del som hävdar att Nikon vill ha det så eftersom dessa objektiv ofta används till porträtt. Ibland blir porträtt mer tilltalande när det inte är fantastiskt superskarpt. Sigma satsa antagligen mer på maximal skärpa vid full bländaröppning.

En större frontlins ger mindre mekanisk vinjettering, mindre problem med ljusbortfatt i kanterna oskärpecirklar som är citronformade eller avklippta.

Den ska man också veta att Sigmas objektiv också görs i Cinema-version för professionell video. Hur an väljer att konstruera objektivet kan även ha med Cinema-serien att göra. Där är vikt och storlek sällan så viktigt. Där är det viktigare med snygg oskärpa.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Blir spännande. Artserien blandar och ger med kvaliteten på bakgrundsoskärpan, så hoppas på riktigt bra oskärpa och autofokusprestanda.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Ska Sony användarna köra dessa objektiv kommer dom inte vara glada över Sony
dumdristighet att hålla kamerorna onödigt små & oergonomiska
undra hur mycket plats det blir kvar för fingrarna mellan grepp & objektiv ?
För dom sparar ju nästan ingen vikt mot en vanlig DSLR då deras objektiv många gånger är lika stora & tunga trots att dom är native för E-fattningen
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
1645g! Stor och tung. Sannolikt har man velat få snyggare bokeh mot kanterna och lägre vignettering. Om AF skulle vara snabb skulle den även kunna användas till sport på ett crophus f u porträtt. Om Sigma senare släpper en 200/2,0 så har de en ganska komplett ljusstark serie;
14, 20, 24, 35, 50, 85, 105, 135 och 200mm.

Vad gissar ni om priset? 14000kr kunde vara intressant men befarar att det blir mer.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
1645g! Stor och tung. Sannolikt har man velat få snyggare bokeh mot kanterna och lägre vignettering. Om AF skulle vara snabb skulle den även kunna användas till sport på ett crophus f u porträtt. Om Sigma senare släpper en 200/2,0 så har de en ganska komplett ljusstark serie;
14, 20, 24, 35, 50, 85, 105, 135 och 200mm.

Vad gissar ni om priset? 14000kr kunde vara intressant men befarar att det blir mer.
1645 gram är utan stativfot och motljusskydd ...

Jag har för mig att 135/1,8 kostade 14 000 vid lanseringen. Kan tänka mig att 105/1,4 landar på 18 000 kr.
 

EJM68

Aktiv medlem
Hur pass bra har Sigma Art series slagit bland yrkesfotografer? Antar att Nikon och Canons support får många att vara märkestrogna, eller?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag räknar förstås med att begpriset går ner från dagens då utbudet på beg 85 och 135 ökar.
Tror knappast begagnat priserna går ner pga av det. De kommer gå åt ändå.
Själv är 105an inte så attraktivt pga storlek o vikt samt ännu längre med förlängningen för sony. Det är ett monster och säkerligen optiskt grymt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur pass bra har Sigma Art series slagit bland yrkesfotografer? Antar att Nikon och Canons support får många att vara märkestrogna, eller?
Så är det. Jag pratade med DN:s fotograf i Malmö och han skulle byta ut sitt Canon 35/1,4 version 1 och funderade på Sigma. Men när vi pratade om det så kom han fram till att vädertätning och snabb service var värt den extra kostnaden. Han använder sitt 35/1,4 varje dag.

Men andra yrkesfotografer sliter inte lika mycket på sina grejor och kan kanske av olika skäl klara sig utan glugg under en längre servicetid. Jag tillhör dem och har köpt två Sigma-gluggar. Och jag vet flera som gjort likadant.
 
ANNONS