Annons

När är en bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
En stor betydelse om du är en seriös aktör och fotograf. Det ska anges om bilden är ett montage. (Undantag finns naturligtvis, om det är uppenbart eller reklam). Etiska regler trodde jag de flesta hade koll på - speciellt de som är intresserade av fotografi. Ett exempel är den notoriske bedragaren och hans lodjursbilder...
Det är väl endast i nyhetssammanhang man kan ställa krav på att en bild ska vara autentisk. Förvisso kan man få problem om man som naturfotograf påstår att man fotat tigrar i smålandsskogarna. Etiken har diskuterats i en annan lång tråd och behöver inte tas här.
I det här fallet är bilden ju att betrakta som reklam för en tv-serie motsvarande en bioaffisch och där är det ju möjligen undantagen som inte är någon form av kollage. Jag tror att även de som använder Photoshop i de flesta fall anser sig som seriösa aktörer.
 

iSolen.se

Guest
Det är väl endast i nyhetssammanhang man kan ställa krav på att en bild ska vara autentisk. Förvisso kan man få problem om man som naturfotograf påstår att man fotat tigrar i smålandsskogarna. Etiken har diskuterats i en annan lång tråd och behöver inte tas här.
I det här fallet är bilden ju att betrakta som reklam för en tv-serie motsvarande en bioaffisch och där är det ju möjligen undantagen som inte är någon form av kollage. Jag tror att även de som använder Photoshop i de flesta fall anser sig som seriösa aktörer.
Naturfoto, tävlingar (beroende på regler), alla sammanhang där man ha anledning att tycka att bilder ska vara omanipulerade.

Detta är inget sånt fall, jag räknar med att alla bilder av denna typ är manipulerade.
 
En stor betydelse om du är en seriös aktör och fotograf. Det ska anges om bilden är ett montage. (Undantag finns naturligtvis, om det är uppenbart eller reklam). Etiska regler trodde jag de flesta hade koll på - speciellt de som är intresserade av fotografi. Ett exempel är den notoriske bedragaren och hans lodjursbilder...
Man måste inte ange att en filmaffisch eller PR-material för en film/serie är ett montage.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ok, då har vi olika uppfattning om vad animerad betyder.

Jag tycker som NE att det är rörlig tecknad film.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/animerad-film

Animerad i sig betyder rörlig, en animerad diskussion är livlig, inte tecknad.

Man får lite lust att göra en egen igen. Som sagt, det är bara att ställa upp kameran på stativ, efterarbetet är lätt så länge som personerna inte överlappar på dumma ställen, hår, ansikte.

Har gjort det med en person och med prylar. T ex flyttat runt en stol vid stolbrist.

Håller med om att det ser ut som en klassisk målning, det är säkert avsikten också.

Ja du har så klart rätt i sak, svårt att förklara hur jag tänker, utan att veta tillgångväga sättet som du länkade till, animerad beskrevs lång tillbaka som att figurerna var mera lik som avfotograferade personer, som färglades med olika toner för att påminna om dom gamla tecknade figurerna också. Man pratar om i dag att man troligtvis kan ersätta riktiga skådespelare framöver med animationer som ser mer och mer ut som en riktigt person, det är nog rörelse mönstret som är lite knepigt för dom, det har gått framåt i avancerade spel som man se.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag gissar att du menar renderad och inte animerad. Animation handlar om rörelse.

Jo du har rätt, fast det var när man läste om hur tecknad film blev till förr, när mängder av personer satt och tecknad jätte små förändringar för varje bild, själv ritade man stavhopparen eller liknande med ett vanligt ritblock, sedan smattrade man fram en rörlig serie av bilder, figurerna var mest från djurriket med mänskliga drag, runt färgglatt och mjukt. Sedan hände något det kom tecknade figurer som blev mer och mer lik en avfotad person och då läste man inte att det var en tecknad film utan den var animerad.
 

iSolen.se

Guest
Ja du har så klart rätt i sak, svårt att förklara hur jag tänker, utan att veta tillgångväga sättet som du länkade till, animerad beskrevs lång tillbaka som att figurerna var mera lik som avfotograferade personer, som färglades med olika toner för att påminna om dom gamla tecknade figurerna också. Man pratar om i dag att man troligtvis kan ersätta riktiga skådespelare framöver med animationer som ser mer och mer ut som en riktigt person, det är nog rörelse mönstret som är lite knepigt för dom, det har gått framåt i avancerade spel som man se.
Ordet renderad används för att beskriva just det, dvs 3D-effekter, toner, ljusfall och t o m virtuella personer.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ordet renderad används för att beskriva just det, dvs 3D-effekter, toner, ljusfall och t o m virtuella personer.

Ja precis, virtuella stämmer bra, vad hette filmen 300 någonting där alla hade ribbade magmuskler och dom svartvita special filmerna med flera filmstjärnor, Bruce Willis bland annat.
 

iSolen.se

Guest
Vi kanske inte skall gå in för långt på definitionen av vad som är "ett fotografi".

Att det är mer än en exponering som använts är nog mycket sannolikt och att man lagt ner ett stort jobb på bilden i efterbehandlingen är nog lika klart.

Jag har inte fått svar från SvT än (mer än ett automatsvar att de har mycket att göra och därför kan svaret dröja mer än de 3 dagar som de normalt svara på...)

Får jag ett svar om vem som gjort bilden kan vi ju hoppas på lite mer detaljer direkt från källan.
Jag kommer anse att det är ett montage även om vi får negativt svar. Det har hänt förr :)
 

iSolen.se

Guest
Förstår inte upprördheten i tråden. "Manipulerade bilder" är bara en arbetsbeskrivning i motsats till redaktionella/dokumentära bilder där allt ska vara orört och sanningsenligt.

Tycker SVT-bilden är inspirerande och jag skulle gärna vilja gå på en workshop hos fotografen och få tips och se hur han jobbar.

Bra initiativ av AFJ, stå på dig, det går väl att snygga upp lite i tråden med moderatorns hjälp :)

Till sist, manipulerade bilder är också fotografi.


Edit: Ser att redaktören han emellan med ett inlägg.
Jag har inget emot manipulerade bilder. De flesta av mina bilder är manipulerade. Den omdiskuterade bilden är ett riktigt snyggt exempel på bildmanipulation.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har inget emot manipulerade bilder. De flesta av mina bilder är manipulerade. Den omdiskuterade bilden är ett riktigt snyggt exempel på bildmanipulation.
Har inte uppfattat det på något annat sätt heller.

Tycker STV-bilden är inspirerande med vad man kan göra i efterarbetet, att ta bilden ytterligare ett steg.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Kanonfina bilder, hur läckert som helst, på den gamla filmtiden så fans det förbålt skickliga personer i mörkrummen som exprementerade friskt. nu är det nya möjligheter, bara att köra på, kloka uttalande också.
Instämmer och begreppsmässigt är den inte manipulerad; manipulering är ju en bedräglig bildbehandling där det smusslas med vad man gjort. Ett digitalt montage vill jag kalla det. Det är ju också en reklambild för serien och då är det självfallet tillåtet.
 

iSolen.se

Guest
Instämmer och begreppsmässigt är den inte manipulerad; manipulering är ju en bedräglig bildbehandling där det smusslas med vad man gjort. Ett digitalt montage vill jag kalla det. Det är ju också en reklambild för serien och då är det självfallet tillåtet.
Vad det där skon klämde? Kunde du inte sagt det så hade vi sparat massa tjafs.

Begreppsmässigt är förstås alla montage solklart manipulerade med fotosidans och alla andra regelverk och definitioner jag varit i kontakt med.

Manipulation är oftast tillåtet och det finns inga regelmässiga eller moraliska invändningar så länge som det inte är redaktionella bilder, tävlingar med regler mot det, eller fotografen helt enkelt ljuger om det för att t ex framstå som bättre fotograf.

Tillägg: En grundregel brukar vara att om pixlar flyttats är det manipulation men även extremt kurvdrag så bilden inte längre liknar vad fotografen såg vid fototillfället är manipulation samt åtgärder som döljer detaljer, tex att sänka kontrasten lokalt till noll.

Jag gillar manipulation och gör det hela dagarna.

Bildmanipulation är inte bedräglig bildbehandling.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Vad det där skon klämde? Kunde du inte sagt det så hade vi sparat massa tjafs.

Begreppsmässigt är förstås alla montage solklart manipulerade med fotosidans och alla andra regelverk och definitioner jag varit i kontakt med.

Manipulation är oftast tillåtet och det finns inga regelmässigt eller moraliska invändningar så länge som det inte är redaktionella bilder, tävlingar med regler mot det, eller fotografen helt enkelt ljuger om det för att framstå som bättre fotograf.

Tillägg: En grundregel brukar vara att om pixlar flyttats är det manipulation men även extremt kurvdrag så bilden inte längre liknar vad fotografen såg vid fototillfället är manipulation samt åtgärder som döljer detaljer, tex att sänka kontrasten lokalt till noll.
Tyvärr är jag inte intresserad att kommentera dina meningslösa inlägg. De är säkert jätteintressanta - för dig. Och du har oftast inte en susning om vad du vräker ur dig, du är helt enkelt inkompetent. Men det är ju också tillåtet...

"Jag har inget emot manipulerade bilder. De flesta av mina bilder är manipulerade. Den omdiskuterade bilden är ett riktigt snyggt exempel på bildmanipulation".
 

iSolen.se

Guest
Tyvärr är jag inte intresserad att kommentera din meningslösa inlägg. De är säkert jätteintressanta - för dig. Och du har oftast inte en susning om vad du vräker ur dig, du är helt enkelt inkompetent. Men det är ju också tillåtet...

"Jag har inget emot manipulerade bilder. De flesta av mina bilder är manipulerade. Den omdiskuterade bilden är ett riktigt snyggt exempel på bildmanipulation".
Jag anmäler dig för ditt inlägg, du trollar alltid.
 

iSolen.se

Guest
Inte alls; du kan tycka att jag är inkompetent om du vill. Det är inget konstigt med det, ungefär som att inte klara av att ta en viss bild. Men det är ju lättvindigt att kalla folk för troll när kritik anläggs...
Hade du läst mitt inlägg noga och läst på lite hade du upptäckt att varenda bokstav är korrekt.

Jag har inte kallat det du skriver dynga eller beskrivit dig som inkompetent. Det är din stil, inte min.

Att trolla, du läser inte inlägg så noga och är snar till personangrepp. Skriver gärna provocerande när som helst. Det är en beskrivning av en forumtyp som brukar kallas troll.
 
ANNONS