Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör man med mörka negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
I helgen framkallade jag några negativ (T-MAX 400 pressad till 800) och råkade hälla jag ut framkallaren (D-76) efter bara 7m30s när de egentligen skulle ligga i 8 minuter.

Nu ser alla negativen mörka ut, vilket jag antar innebär att de kommer se ljusa ut på papper? Jag har ännu inte hunnit fixa till en kontaktkarta...

1) Vad är det jag ska tänka på då jag ska kopiera för att kompensera?

2) Hur påverkar de sista 30 sekunderna som jag missade?

3) Finns det någonting jag kan göra med negativen?

Eftersom det är dopbilder vore det kul om det gick att fixa...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Hmmm det borde juh vara precis tvärt om att du skulle ha fått ljusa och för tunna negativ då dom är framkallade kortare tid än vad som var tänkt
 

Helena

Aktiv medlem
Förmodligen antingen för varm framkallare eller för kraftig agitering...

Bilderna brukar gå att kopiera men dom är nog korniga och har låg kontrast...
Tmax är ganska trixig att framkalla... man behöver vara ganska exakt för att få perfekt resultat...
 

Jöörgen

Guest
Nu är det säkert så som Helena skrev men annars är inte en halv minut hela världen. Det finns många som regelbundet kompenserar mer än så beroende på omständigheterna.

Kodaks filmframkallningstider avser förstoringsapparater av diffusljustyp och de är 15-20% längre än tiderna för kondensorljustyp. I verkligheten så brukar det slå på ungefär en minut och en grad i hårdhet. Om det skulle hända i framtiden så kan du prova ett aningen mjukare papper eller att hitta en förstoringsapparat av kondensorljustyp.
 

littos

Aktiv medlem
Goldfish!

Det de andra inte skriver, men säger mellan raderna är att du tabbade dig åt rätt håll!

Om du hade framkallat i 8 minuter hade negativen blivit ännu mörkare och kopiorna behövt ännu mer ljus för att bli vettiga. TMAX400 (TMY, heter den oxå...) är ganska ökänd för att vara känslig för överframkallning, jag vet inte om det verkligen är sant, eftersom jag vanligtvis "soppar" filmen lite kortare än Kodaks rekomendationer (5,5 min vid 24°C, ungefär.)
 

Goldfish

Aktiv medlem
Ahhhaaa...

Då kanske det kan bli lite bilder ändå... =)

OK, så om vi framkallat längre skulle framkallaren gjort negativen ännu mörkare. OK, då var det nog tur att vi inte gjorde det (tror jag).

Jag var exakt med att mäta upp att det skulle vara 20 grader, så temperaturen var det itne fel på. Att vi agiterade för kraftigt tror jag inte heller. Vi agiterade enligt följande:

Agiterade under första minuten (de 30 första sekunderna snurrade vi dosan ett kvarts varv för att så småningom fullfölja ett helt varv.) Därefter agiterade vi en gång i minuten - en lugn rörelse från vänster till höger i en halvcirkel för att där efter lätt dunka dosan i bordet för att slå bort ev. luftbubblor.

Det ska bli intressant att framkalla bilderna...
 

Jöörgen

Guest
Det är klart att det blir något på kopiorna. Mitt sena inlägg igår blev kanske mer tekniskt än uppmuntrande. :)

Du verkade aningen fundersam över agiteringen... Framkallningstider, agiteringsteknik och temperatur är inte heliga men de hör ihop. Det är vanligt att man ändrar tiden för att kompensera en personlig agiteringsteknik eller för att kompensera något annat. Försök att använda samma film och variera framkallningen tills du är nöjd. Ändra bara en sak i taget och försök att inte gå under 5 minuter (då ökar risken för ojämn framkallning). Jag brukar utgå från tillverkarens rekommendationer för att hålla saker och ting så enkla som möjligt.

Kodak rekommenderar att T-Max agiteras 5 sekunder varje halv minut.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Ahhhaaa...

Mixxat fšr stark framkallare?

Goldfish skrev:
DŒ kanske det kan bli lite bilder ŠndŒ... =)

OK, sŒ om vi framkallat lŠngre skulle framkallaren gjort negativen Šnnu mšrkare. OK, dŒ var det nog tur att vi inte gjorde det (tror jag).

Jag var exakt med att mŠta upp att det skulle vara 20 grader, sŒ temperaturen var det itne fel pŒ. Att vi agiterade fšr kraftigt tror jag inte heller. Vi agiterade enligt fšljande:

Agiterade under fšrsta minuten (de 30 fšrsta sekunderna snurrade vi dosan ett kvarts varv fšr att sŒ smŒningom fullfšlja ett helt varv.) DŠrefter agiterade vi en gŒng i minuten - en lugn ršrelse frŒn vŠnster till hšger i en halvcirkel fšr att dŠr efter lŠtt dunka dosan i bordet fšr att slŒ bort ev. luftbubblor.

Det ska bli intressant att framkalla bilderna...
 

Samuel.

Ny medlem
Ja jo.. Men det ska nog inte vara nån fara med negen. Det är bara att du har lite längre tider å lägre bländare när du kopierar... Det var ju bättre än att negen blev tunna.. Då är det svårare att få fram bilder..
 
ANNONS