Annons

Nikon AF 85 mm f/1,8 vs Nikon AF 85 mm f/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att skaffa mig ett 85 mm...

Är det någon annan skillnad mellan dessa 2 objektiv än D-chipet?

Mvh
Svante
 

rindler

Aktiv medlem
Tänkte höra angående 85mm-objektiv. På vilket avstånd är de som bäst? Alltså är de bäst på porträttavstånd eller är det ingen skillnad?

Läste någon gång en diskussion om Pentax objektiv FA 77mm/1.8 Limited och FA*85mm/1.4, där flera ansåg att 77:an var ett bättre allround just därför att 85:an var bra på stor bländare och kort avstånd. Är det typiskt för 85:eek:r?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
rindler skrev:
Tänkte höra angående 85mm-objektiv. På vilket avstånd är de som bäst? Alltså är de bäst på porträttavstånd eller är det ingen skillnad?
En 85:a är inget porträttobjektiv - det är ett allroundobjektiv som funkar lika bra för konserter, inomhussport eller landskap.

Det brukar bara vara macrogluggar som är optimerade för andra avstånd än oändligt. Idag är de skillnaderna inte så stora eftersom objektiven har "flytande linser".

By the way: Vad är porträtt avstånd? Jag har tagit porträtt på 30 cm avstånd och på 30 meter. Har jag gjort fel... :)
 

rindler

Aktiv medlem
froderberg skrev:
By the way: Vad är porträtt avstånd? Jag har tagit porträtt på 30 cm avstånd och på 30 meter. Har jag gjort fel... :)
Ja, du har gjort fel. Porträtt tar man på någon meters avstånd, därmed basta.

Tack för svaret för övrigt.

Och jo, en smula ironi var det allt... :)
 
ANNONS