Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har provat att bygga egna studiopraplyer. Jag tycker att man bara borde kunna köpa ett billigt svart paraply och sen någon vit eller silverfärg och kladda på insidan. Men frågan är vilken färg. Vet ni om det finns färger som tål att man fäller ihop paraplyet eller kommer färgen att flagna.

Alternativt skulle man kunna sy på ett vitt-eller silverfärgat tyg på insidan. Men var hittar man silverfärgat tyg? Jag fotar enbart svartvitt, så färgtemperaturen är inte så viktig för mig.

Vad tror ni. Kan man bygga sina egna billiga paraplyer?

/ Marcus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns "Rymdfilt", ett slags folie som är guld- och silverbelagd. Den går att limma med kontaktlim på nylontyg och det färdiga resultatet blir hyggligt tåligt. Problemet är bara själva limningen eftersom kontaktlimmet häftar i princip direkt när ytorna möts.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
jimh skrev:
Det finns "Rymdfilt", ett slags folie som är guld- och silverbelagd. Den går att limma med kontaktlim på nylontyg och det färdiga resultatet blir hyggligt tåligt. Problemet är bara själva limningen eftersom kontaktlimmet häftar i princip direkt när ytorna möts.
Var hittar man sådan "rymdfilt"? Hos NASA? :)

Det låter ju som om man skulle kunna använda filten som en vanligt reflektor med.

/ Marcus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Brummelisa skrev:
Var hittar man sådan "rymdfilt"? Hos NASA? :)
De har säkert, men jag köpte av Efwa istället och slapp då tull och resa ;-)

Brummelisa skrev:
Det låter ju som om man skulle kunna använda filten som en vanligt reflektor med.
Japp, det går bra till både det ena och det andra. Bara man lyckas laminera den så den blir lite stabil. Om man skall använda skärmen på fältet förstås. I studion behövs ju ingen laminering, då räcker det ju att spänna upp den.
 

JalleS

Aktiv medlem
Jag köpte två paraplyer på en konkursutförsäljning...

två vanliga "regnparaplyer" svarta med silverfärg på insidan för 40:- st...

Det var liksom så billigt att det var värt att prova (men jag har inte hunnit prova ännu)

--jalle
 

joakimponten

Aktiv medlem
Re: Jag köpte två paraplyer på en konkursutförsäljning...

JalleS skrev:
två vanliga "regnparaplyer" svarta med silverfärg på insidan för 40:- st...

Det var liksom så billigt att det var värt att prova (men jag har inte hunnit prova ännu)

--jalle
var hittade du dessa? =)

om ma inte hittar några så kan man kanske spraya andra paraplyer?
 

Walle

Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Var hittar man sådan "rymdfilt"? Hos NASA? :)

Det låter ju som om man skulle kunna använda filten som en vanligt reflektor med.

/ Marcus
Jag skulle just till att svara, då jag upptäckte att Jim länkade till tråden som jag startade :)

Jorå, finns lite överallt, bland annat på Kennedy Space Center (NASA) i Florida, ifall du skulle ha vägarna förbi :)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
För ett antal år sedan fanns det "räddningsfiltar" som var en tunn folie, silver på ena sidan och röd på den andra. Jag förmodar att det fortfarande finns. I friluftsaffärer kanske.
Nåväl, denna folie kan klippas till lagom storlek och förses med öljetter i var hörn. I en kloss av trä eller en bit aluminium borras fyra hål i lämplig riktning samt ett hål som gängas med 1/4 kameragänga. I de fyra hålen sticks glasfiberspröt in som böjs och passas in i öljetterna. Då får du en reflexskärm som kan fästas på ett stativ. Klossen kan sedan förses med hållare för lampa eller blixt.
Glasfiberspröten kan du hitta i en affär för sportfiskeutrustning.
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Apoteket

Apoteket säljer räddningsfilt som är om jag inte missminner mig 1X1.5 meter, eller var det 2X1.5 meter. ja ja... Priset kommer jag ihåg och det var 40:-.
 

JalleS

Aktiv medlem
Som sagt... det var en utförsäljning

här i Luleå efter en reklamfirma (sålde reklamtryck och sådant).

Firman lades ner eftersom killen som drev den omkom i en bilolycka, så...

--jalle

joakimponten skrev:
var hittade du dessa? om ma inte hittar några så kan man kanske spraya andra paraplyer?
 

Brummelisa

Aktiv medlem
För att återgå till den ursprungliga frågan:

Vet ni om det finns någon speciell färg som man kan spraya på insidan av ett paraply och då man fäller ihop det så ska inte färgen spricka?

/ Marcus
 

JalleS

Aktiv medlem
Hur har du tänkt fästa paraplyet sedan?

Det är nämligen en fundering som jag har. Jag skulle gärna vilja slippa köpa dyra specialfästen och har nu letat billiga budgetalternativ till infästningar (men inte hittat något bra)

(Ber om ursäkt för att jag genast glider ifrån huvudämnet igen...)

--jalle

Brummelisa skrev:
För att återgå till den ursprungliga frågan:

Vet ni om det finns någon speciell färg som man kan spraya på insidan av ett paraply och då man fäller ihop det så ska inte färgen spricka?

/ Marcus
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag drar igång den här gamla tråden med ytterligare en fråga.

Jag har provat att spraya insidan av ett paraply, men pga min sambo tycker att det luktar äckligt så får jag slänga det paraplyet.

Då tänkte jag limma ugnsfolie på insidan (det är inga problem att få det att fästa då jag har provat), men vilken sida av folien tycker ni jag ska prova med. Det finns ju en som reflekterar mycket och en mindre (sidan är ju matt)?

/ Marcus
 

Brummelisa

Aktiv medlem
trälim. Det går inte igenom och blir någorlunda ok, men jag tror nog inte jag kommer kunna fälla ihop det så bra, men det behöver jag inte just nu. Det blir mycket billigare så här ån om jag köper ett :)

/ Marcus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ok. Jag har testat med kontaktlim. Det blir ett grymt bra slutresultat. Flexibelt och starkt. Men det är nästan omöjligt att jobba med eftersom det häftar nästan direkt vid kontakt. Det vore trevligt om det fanns ett flexibelt och tunnflytande lim som inte fäster direkt.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Kanske skulle testa det. Menar du typ Karlssons klister eller menar du sekundlim?

Vilken sida av ugnsfolien tror du blir bäst?

/ Marcus
 
ANNONS