Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 28-75/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_H

Aktiv medlem
Hallo

Jag har köpt ett Tamron SP 28-75/2,8 XR DI
och såg i recensionerna att det finns ett
utan SP-betäckningen. Vet någon vad det är för skillnad. En nyare modell eller?

Peter
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det finns bara en version av Tamron 28-75/2,8 Di.

Det är ett misstag att det finns två "olika" i recensionerna m.a.o
 

Peter_H

Aktiv medlem
Tusen tack Kim. Då behöver jag inte grubbla på det. Letade på nätet och hittade båda och blev då lite förbryllad. Det är alltså så att vissa skippar att skriva till SP.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Nu har jag läst PDF-bladet på sidan och kom fram till följande:


XR är alltså specialglas som gör det möjligt att göra objektiven mindre.

LD är specialglas som minskar kromatisk abberation.

Di ska (om jag fattat det rätt) vara designen på konstruktionen som ska ge rakare bildvinkel och därmed ge bättre resultat på digitalkameror jämfört med "vanliga" objektiv.

SP tror jag är själva finishen på objektivet.

(IF) tror jag är specialglas för att minska distorsion.

Rätta mig, den som vet bättre :)
 
Senast ändrad:

stranden

Aktiv medlem
Magnus Wahlgren skrev:
IF betyder internfokusering, precis som hos andra tillverkare. Alltså att objektivets längd inte ändras vid fokusering.
Nej, faktiskt inte. Det brukar i många fall betyda att det är intern fokusering, ja, men oftast i den mening att objektivet inte roterar vid fokus utan det är internt(så man kan ha polfilter osv), inte uteslutande att den inte ändrar längd.

Sigma har en del med IF, men som ändå ändrar längd, deras nya 20-40 t.ex.

Just för Tamrons kan jag inte säga exakt, men vad jag kunde utröna från deras hemsida har den IF i den mening att det är internt, men att den ändrar längde.
Tokina vet jag däremot att deras 'IF' innebär både och, internt och inte ändrar längd.
 
Senast ändrad:
ANNONS