Annons

S/v-framkallning och kopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

da_an

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare när det gäller att fota med s/v-film, så jag skulle vara jätteglad om någon hade tid och lust att besvara följande frågor:

* Jag har tänkt att dels fota med Kodaks film T400CN och även med Kodak T-Max 400 och Kodak Tri-X 400, så småningom har jag tänkt börja att framkalla och kopiera själv, men än så länge räcker inte tiden till. Så därför undrar jag om nån har tips på var man kan skicka sina filmer för att få bra och prisvärda framkallningar och kopieringar (10*15cm, matta)?

*Jag undrar också om bildkvaliteten skiljer sig mellan T400CN-filmen och traditionella s/v-filmer?

*Var hittar man billig s/v-film?

Tacksam om nån tar sig tid att svara!
 

J_Plupp

Aktiv medlem
da_an skrev:
<snip> följande frågor:

* Jag har tänkt att dels fota med Kodaks film T400CN och även med Kodak T-Max 400 och Kodak Tri-X 400, så småningom har jag tänkt börja att framkalla och kopiera själv, men än så länge räcker inte tiden till. Så därför undrar jag om nån har tips på var man kan skicka sina filmer för att få bra och prisvärda framkallningar och kopieringar (10*15cm, matta)?
Jag har just testat T400CN, och tycker att resultatet är helt OK.<IMHO> Fördelen med den här filmen, och nästan enda anledning till att använda den är, en-timmes framkallning. Så smidigt! </IMHO> men när man framkallar själv går det ju lika fort.
da_an fortsatte:

*Jag undrar också om bildkvaliteten skiljer sig mellan T400CN-filmen och traditionella s/v-filmer?
Jag upplever det som att filmen har lägre kontrast. Filmen har ju också en färgad bas. Men kopierad på ett hårt paper så blir det bra.
da_an avslutade:

*Var hittar man billig s/v-film?

Tacksam om nån tar sig tid att svara!
Har du en "lokal" fotohandlare som vet vad du heter? Gå och prata med honom/henne, annars så http://www.photax.se

/ Johan
 

da_an

Aktiv medlem
Tackar!

Tack så mycket för svaret! Jag kan väl lägga till två frågor: