Annons

S/v-framkallning och kopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

da_an

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare när det gäller att fota med s/v-film, så jag skulle vara jätteglad om någon hade tid och lust att besvara följande frågor:

* Jag har tänkt att dels fota med Kodaks film T400CN och även med Kodak T-Max 400 och Kodak Tri-X 400, så småningom har jag tänkt börja att framkalla och kopiera själv, men än så länge räcker inte tiden till. Så därför undrar jag om nån har tips på var man kan skicka sina filmer för att få bra och prisvärda framkallningar och kopieringar (10*15cm, matta)?

*Jag undrar också om bildkvaliteten skiljer sig mellan T400CN-filmen och traditionella s/v-filmer?

*Var hittar man billig s/v-film?

Tacksam om nån tar sig tid att svara!
 

J_Plupp

Aktiv medlem
da_an skrev:
<snip> följande frågor:

* Jag har tänkt att dels fota med Kodaks film T400CN och även med Kodak T-Max 400 och Kodak Tri-X 400, så småningom har jag tänkt börja att framkalla och kopiera själv, men än så länge räcker inte tiden till. Så därför undrar jag om nån har tips på var man kan skicka sina filmer för att få bra och prisvärda framkallningar och kopieringar (10*15cm, matta)?
Jag har just testat T400CN, och tycker att resultatet är helt OK.<IMHO> Fördelen med den här filmen, och nästan enda anledning till att använda den är, en-timmes framkallning. Så smidigt! </IMHO> men när man framkallar själv går det ju lika fort.
da_an fortsatte:

*Jag undrar också om bildkvaliteten skiljer sig mellan T400CN-filmen och traditionella s/v-filmer?
Jag upplever det som att filmen har lägre kontrast. Filmen har ju också en färgad bas. Men kopierad på ett hårt paper så blir det bra.
da_an avslutade:

*Var hittar man billig s/v-film?

Tacksam om nån tar sig tid att svara!
Har du en "lokal" fotohandlare som vet vad du heter? Gå och prata med honom/henne, annars så http://www.photax.se

/ Johan
 

da_an

Aktiv medlem
Tackar!

Tack så mycket för svaret! Jag kan väl lägga till två frågor:

*Jag vet att man framkallar en T400CN på samma sätt som en färgfilm, men hur är det med kopieringen? Vad kostar framkallning och kopiering om den skiljer sig från färgfilm?

*Är det nån som vet var man kan köpa framkallningspåsar (inkl. kopiering) för s/v-film, och vad dessa kostar?
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Re: Tackar!

da_an skrev:
Tack så mycket för svaret! Jag kan väl lägga till två frågor:

*Jag vet att man framkallar en T400CN på samma sätt som en färgfilm, men hur är det med kopieringen? Vad kostar framkallning och kopiering om den skiljer sig från färgfilm?

*Är det nån som vet var man kan köpa framkallningspåsar (inkl. kopiering) fär s/v-film, och vad dessa kostar?
Jag fortsätter väl svara...
Kopiering av T400CN, ja antingen gör du vanliga s/v kopior eller så låter du ett lab göra kopior på färgpapper. T400CN kan man ju lämna till ett vanligt lab och få 10x15 kopior till vanligt pris. Ofta är det ju rätt dyrt att få sådana från vanlig s/v-film.

Scannade just lite foton tagna förra veckan på T400CN. De ligger på http://www.mds.mdh.se/~dal98jmm/pics/T400CN.html om du vill se hur det kan bli :)

Framkallningspåsar för svartvitt? Ingen aning!

/ Johan
 

da_an

Aktiv medlem
Fotopåsar?

Tack för upplysningen! Det var ju inte direkt gratis, men jag antar att det inte blir billigare än så? Scandinavian Photo brukar väl ha hyfsade priser?
Är det nån som vet om nåt billigare alternativ så är jag tacksam om ni berättar!
 

olajanhall

Medlem
Fotopåse från Scandinavian photo.

Stefan B, har du använt framkallningspåsen för svartvitt. Om så är fallet är blev resultatet ?
 

Stefan B

Aktiv medlem
Re: Fotopåse från Scandinavian photo.

olajanhall skrev:
Stefan B, har du använt framkallningspåsen för svartvitt. Om så är fallet är blev resultatet ?
Jag har ännu bara sänt en film (har två påsar kvar, tar ej så mkt. s-v), det var Fuji Neopan 1600, en grovkornig historia som jag inte tycker att de lyckats så bra med. Jag vet inte (ännu) hur de fixar mer normalkänsliga filmer. Tror dock på att man ska frramkalla svartvitt själv, men det är ju inte oss alla förunnat att ha plats och utrustning...
 

smudo

Aktiv medlem
da_an skrev:
Så därför undrar jag om nån har tips på var man kan skicka sina filmer för att få bra och prisvärda framkallningar och kopieringar (10*15cm, matta)?

*Jag undrar också om bildkvaliteten skiljer sig mellan T400CN-filmen och traditionella s/v-filmer?

*Var hittar man billig s/v-film?
En prisguide vore kanon här på fotosidan.se:D
Fotokungen (www.fotokungen.com) har bra priser på s/v film: T-max 36/400 kostar 29 pix, likaså gör Tri-X 36/400. Priser för framkallning och kopiering finns på http://www.fotokungen.com/svartvitprislista/
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Om du vill ha billig film så ska du köpa på metervara, köper du en 30-metersrulle så kommer du ner till ca en tredjedel av priset för vanlig film. Första gången kan du säkert köpa en sats med filmladdare, några filmkasseter och en "kaka" film. Jag såg att någon tipsade om Hegetorn, bara att instämma, han verkar ha bästa priserna.
Beträffande filmvalet så tycker jag att T-Max är en bra film, håll igen lite vid framkallningen bara, annars blir den grovkornig och hård.
Prova även Ilfords Delta-filmer, de är mer lättjobbade när du kopierar, mindre efterbelysning. Ilfords filmer finns ochså på metervara.
Kör hårt i mörkrummet, personligen brukar jag gardera mig med någon pilsner, bra mot ångorna....
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Om du vill ha billig film så ska du köpa på metervara, köper du en 30-metersrulle så kommer du ner till ca en tredjedel av priset för vanlig film. Första gången kan du säkert köpa en sats med filmladdare, några filmkasseter och en "kaka" film. Jag såg att någon tipsade om Hegetorn, bara att instämma, han verkar ha bästa priserna.
Beträffande filmvalet så tycker jag att T-Max är en bra film, håll igen lite vid framkallningen bara, annars blir den grovkornig och hård.
Prova även Ilfords Delta-filmer, de är mer lättjobbade när du kopierar, mindre efterbelysning. Ilfords filmer finns ochså på metervara.
Kör hårt i mörkrummet, personligen brukar jag gardera mig med någon pilsner, bra mot ångorna....
 

Festfotografen

Aktiv medlem
klabbarpan skrev:
Om du vill ha billig film så ska du köpa på metervara, köper du en 30-metersrulle så kommer du ner till ca en tredjedel av priset för vanlig film. Första gången kan du säkert köpa en sats med filmladdare, några filmkasseter och en "kaka" film.

Jag har betalat 25:-/rulle Kodak tri-x 36a.
Och en 30 meters spole kostar mellan 350-400 kr och man kommer möjligtvis ner i strax under 20 kr/rulle med dom priserna.
jag tycker inte att det är värt det , speciellt inte om man saknar en laddare och ska bekosta den och tomkasseter också
 

Weafrel

Medlem
Scandinavian Photo

Jag har använt mig av ScanPhotos filmframkallning och när det gäller vanliga filmer såsom Tri-X och T-Max 400 så har de väl gjort ett hyggligt jobb. Det är ju inte högklassigt men framkallningen har varit godkänd och kontaktkopiorna vettiga. Har ej testat att få kopior från dem, det anser jag är det roliga att pula med det själv i labbet.
 

hedefalk

Aktiv medlem
Håller med Örjan fullständigt. Någon krona per rulle är inte värt besväret och risken att repa filmen om man rullar upp 36-rullar. Enda bra anledningen att köpa 30-metersrullar är om man vill rulla upp smårullar på kanske 10 bilder om man vill framkalla dem på en gång.
 

seamountain

Guest
Jag kan absolut inte rekomendera Kodaks film T400CN för framkallning i vanligt 1 timmes labb.
Jag har testat två ggr...
Värst ble resultatet på Fuji Center, gröngula bilder, och dom gjorde om framkallningen två ggr utan bättring!
Fotar nu med Kodaks Tri-x 400, en ruskig skillnad.
Men det kanske finns bättre fotolabb än dom jag testade, men jag kör nu på säkerhet och skippar helt c41 metoden för svartvitt.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har lämnat in vanliga svartvita filmer vid två tillfällen i mitt liv. Först 1981 efter en klassresa i trean (då var det billigare att lämna in svartvitt jämfört med färg!), och sedan 1993 för att testa. Bilderna från 1981 har idag tappat mycket då de blekts. Dåligt plastpapper. Bilderna från 1993 var uruselt kopierade. Himlen plus vattnet i en sjö var helt vitt utan nyanser. Negativen var dock rika på gråtoner.

De som fotar en rulle svartvitt och lämnar in den till en fotoaffär för framkallning och tror att "svartvitt håller bättre, för jag har 100 år gamla svartvita bilder som är jättefina än idag" lurar sig själv.
 
ANNONS