Annons

Bluescreen / Greenscreen

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Hur många av er fotar med bluescreen / greenscreen?
Lönar det sig tidsmässigt istället för att försöka maska ut motivet i efterbehandlingen?
Samt ni som har kan väl även lägga in några bilder som ni använt er av denna teknik
//
AnteV
 

Jocce

Aktiv medlem
Lånar tråden lite:

Hur pass "ren" måste bakgrunden vara?

Räcker det med att hänga upp ett stort grönt lakan eller?

Blir juh sugen på o testa lite :)


/Jocce
 

areon

Aktiv medlem
jag har hört om en som gjorde starwars fanfilms som använde en gräsmatta som greenscreen så så jätteren behöver den nog inte vara.

men man ska vara noga med belysningen så att det inte reflekteras grönt på modellen/objektet eller att det är helt svart nånstans i det gröna.
 

Jocce

Aktiv medlem
Hm, hur går man till väga i t.ex. Photoshop för att ändra den gräna bakgrunden till t.ex. Hawaii?


/Jocce
 

stoltz

Aktiv medlem
Jag har använt greenscreen i filmsammanhang. Man tjänar mycket tid på att använda denna teknik för att klippa bort eller ersätta bakgrunder. Det krävs dock greenscreens ytan är hyfssat "ren".

Visst kan det gå att använda en gräsmatta, men det är inte speciellt effektivt. Den göna ytan bör vara så jämt belyst som möjligt detta sparar mycket tid. Sedan skall den bestå av en grön färg som inte återkommer i eller på det fotograferade objektet, därav en klar grön nyans som oftast används. Greenscreen är en bra teknik men inte helt enkel att få till på ett bra sätt.
 

Jocce

Aktiv medlem
stoltz skrev:
Jag har använt greenscreen i filmsammanhang. Man tjänar mycket tid på att använda denna teknik för att klippa bort eller ersätta bakgrunder. Det krävs dock greenscreens ytan är hyfssat "ren".

Visst kan det gå att använda en gräsmatta, men det är inte speciellt effektivt. Den göna ytan bör vara så jämt belyst som möjligt detta sparar mycket tid. Sedan skall den bestå av en grön färg som inte återkommer i eller på det fotograferade objektet, därav en klar grön nyans som oftast används. Greenscreen är en bra teknik men inte helt enkel att få till på ett bra sätt.
Om man som amatör skulle prova lite för skojs skull, skulle det funka att hänga upp ett knallgrönt eller knallblått lakan och fota mot?

Hur gör man sen i Photoshop för att ersätta bakgrunden?


/Jocce
 
ANNONS