Annons

Mörkrums kit..

Produkter
(logga in för att koppla)

marckus

Aktiv medlem
Hejsan!

Såg på photex.se att dom säljer ett komplett mörkerums startkit.. men jag tycker 4,500:- låter lite väl mycket eller är det vad det ligger på om man ska köpa en nybörjare startpaket typ?

Mvh
Marcus
 

JFK

Aktiv medlem
Jag har ett sånt kit + en massa annat smått & gått
som är alldeles nytt, om du är intresserad så kan du maila.
 

marckus

Aktiv medlem
JFK : du säljer alltså ditt mörkrumskit ? :)
Helena : Vad ska du ha för det och vad ingår?

Mvh
Marcus
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Leta reda på nåt begangnat
står väl en hel del gamal apparater undanstoppad i föråd, källare mm.
Som går att köpa för bra pris.
Fick tag på Leitz Valoy II för ett tag sen :))
 

Mira

Aktiv medlem
Letar oxå efter mörkrumsutrustning...

JFK:
Var det inte bra eller varför säljer du det?

Vad ska man tänka på när man köper (beg.) förstoringsapparat?
Vad är dom minsta kraven?
Vilka delar är viktigast?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Om man vill spara pengar tycker jag at det är helt rätt att köpa begagnat. Som nämnts i andra inlägg finns det gott om apparater som står oanvända i källare och förråd. Man behöver inte vara rädd för att köpa privat utan garanti. Det är inte så mycket på en förstoringsapparat som kan gå sönder.

Jag rekommenderar att man köper en apparat med färg- eller multigradehuvud även om man bara tänker köra svartvitt. Apparater med kopndensorlinser är billigare men ger ett mera riktat ljus som är svårare att jobba med (tycker jag i alla fall).

Till sist. Försök att få med förstoringsobjektiv och andra tillbehör på köpet. Det funkar ofta och spar mycket pengar.

mvh

Fredrik P
 

skalmac

Aktiv medlem
Det viktiga är nog bara att ha en bra förstoringsoptik, det spelar ingen roll hur bra objektiv du har på kameran om objektivet i förstoringsapparaten inte är skarpt.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag köpte ett paket från Photax för många år sedan.Tror det var 1993. Fick då förstoringsapparat Hansa med negativhållare för småbild och mellanformat (6x6) samt skålar framkallningspulver, mörkrumslampa, dosa för filmframkallare m.m. ja i stort sett allt som behövs för att framställa kopior. Det enda som saknades var en mörkrumstimer till förstoringsapparaten. Jag var mycket nöjd med köpet eftersom jag tyckte att jag fick många prylar för pengarna. Däremot var inte objektivet till förstoringsapparaten av någon klass.
mvh/Tommy
 
ANNONS