Annons

Albumkommentarer - missvisande

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnel

Aktiv medlem
Har upptäckt bland dem som fallit för maxantal bilder (50 st), att de plockar om gamla bilder och flyttar bilder mellan albumen. Enligt reglerna helt OK. Visst, men hur blir det då med den albumkommentar som var skriven vid en viss tidpunkt, då albumet innehöll ett visst antal bilder. Det blir ju väldigt missvisande om någon som kommer efter ett tag läser en albumkommentar. Denna person har inte en susning om hur albumet såg ut när komentaren skrevs. Kommentaren överensstämmer inte med det album som kan beskådas för tillfället. Det blir väldigt missvisande och bör ändras på något sätt.
Jag ville bara uppmärksamma medlemmarna på problemet, förslag på lösningar överlåter jag till andra!
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Det "problemet" går ju att finna bland bildkommentarerna också! :(

Det händer ju att man läser en kommentar och undrar över vad som menas med en kommentar eftersom man inte kan hitta det som har kommenterats. Tex om någon har sagt att om du beskär bilden i vänsterkant så får du en bättre komposition. Fotografen gör så, men meddelar inte ändringen. Detta gör att "jag" som nästa kommenterare får en helt annan uppfattning av bilden och den behöver ju absolut inte beskäras i vänsterkanten... ;)

En bra lösning är nog svår att hitta, utan det är upp till var och en att meddela när en förändring av ens billder/album har skett! Man skulle ju också kunna införa en "senast uppdaterad"-funktion på alla bilder och album tillsammans med övrig fakta om bilden alt. albumet! :D
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Eller så
  • fimpar man albumen helt och låter alla bilder ligga löst osorterat.
  • och kompletterar det med en frivillig kollektionsfunktion där man kan ladda upp ett gäng bilder i ett album
  • i kollektionen är man inte begränsad till den vanliga x bilder per vecka-gränsen, säg att man får ladda upp en kollektion per vecka istället
  • men kollektionens alla bilder visas inte i översikten över nya bilder. Där visas istället en genererad översikt över alla bilder i kollektionen. Plottrigt, kanske, men det skulle i alla fall hålla samman kollektionen på ett annat sätt och dessutom begränsa trafiken på nya bilder-listan
 

Toste

Aktiv medlem
När jag ändrar på en bild så brukar jag skriva en kommentar så att man förstår att de som kommenterat innan min egen kommentar kommenterat en något annorlunda bild. Det blev mycket kommentari meningen men jag hoppas ni förstår vad jag menar.)
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Bra inlägg Gunnel, jag har också upplevt detsamma.

Tycker spontant att det helt enkelt är ett ofog att helt byta ut en bild som inte längre överensstämmer med albumskommentarer eller bilder.
Att beskära, ändra ljus, fixa skärpan etc och lägga upp samma bild redigerad är ok, men då skall fotografen nämna detta i bildkommentaren, är helt enig med Dagobert.

Det är kanske svårt att hitta en bra lösning på detta men jag tror att det straffar fotografen själv som kör en "bildshow" i sitt album.

Så jag hoppas på en skärpning bland dem som tillämpar ett system med att byta ut bilden till någon helt annan bild som inte alls stämmer med kommentarerna.

Kanske fotosidan kan begränsa möjligheterna att byta ut en bild till max en gång. Nej, det är ett dåligt förslag, löser inte problemet....

Men Dagoberts förslag är kanske inte så dumt ändå med två datum under bilden:
1. Datum för inlagd
2. Datum för uppdaterad

/Björn
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Bra idé Jim, funderade själv på detta...
Man skulle kunna lägga till att i en kollektion skulle det inte alls gå att byta ut en bild, endast radera. Då får man anstränga sig lite "extra" innan man laddar upp och evt medför det bättre "kvalitéts-tänkande" i kollektionerna.
/Björn
 
ANNONS