Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett sätt att få fler kommentarer (på vissa bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

wennerstrom

Aktiv medlem
Har läst lite alla möjliga diskussioner om antalet kommentarer man får, hur kort tid ens bild är "ny" och kring den allmänna kvalitén på de bilder som läggs upp på fotosidan, och tänkte testa en idé på er.

Skulle man kunna tänka sig en "alternativ kanal" så att säga, där man får lägga upp -en- bild i veckan, eller kanske bara en per två veckor eller så eller till och med än mer sällan, utöver de sju per vecka man får lägga upp normalt. Poängen skulle vara att den bild man laddar upp i den nya kanalen ska vara en sån där bild man -verkligen- vill ha kommentarer på, eller som man är sjuhelvetes nöjd med, eller som man av andra skäl vill lyfta fram extra mycket. Dessa bilder skulle sen kunna visas på en speciell sida, den nyaste skulle alltid kunna finnas på förstasidan brevid den nuvarande "senaste bilden" osv. Eftersom alla vet att dessa bilder är extra viktiga för fotografen kan man ju koncentrerar sina kommentarinsatser där om man inte orkar skriva så ofta, och dom kommer ju synas längre eftersom det blir rätt mycket färre bilder som kommer in i denna kategori. Det kan ju bli lite högre insatser i en sån här kanal, sticker man ut hakan och skjuter in en bild får man ju vara beredd på både ris och ros, än mer än bland dom vanliga bilderna.

Självklart vill man ha kommentarer på alla sina bilder, självklart är man nöjd med de bilder man lägger upp, men dom flesta verkar ju vara överens om att bildflödet är väldigt stort nu och att det är lite synd att kommentarantalet per bild är rätt lågt och att det är tråkigt att ens alster inte ses av fler personer eftersom det hela tiden kommer nya bilder och knuffar bort en från rampljuset.


Så, vad tror ni?

//Bengt
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Nackdelen med detta förslag, som jag ser det, är när man vill lägga upp ett album med bilder som hör ihop. Om man tex tittar på mitt album "Crying Clown" så innehåller det 10 bilder som är hämtat ur ett sammanhang där dom hänger ihop.

Jag gissar på att fler vill kunna lägga upp ett album med bilder och ändå förvänta sig att få bilderna kommenterade. Som jag ser det finns det egentligen bara en lösning och det är att vi alla börjar kommentera mera. Jag har börjat kolla fotografens status innan jag skriver en kommentar. Om han/hon har gett mindre kommentarer än vad han/hon fått så tänker jag mig för en gång extra innan jag ger en kommentar.

MVH
Greve Nickon:cool:
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Dom flesta bilder här står väl ganska fritt tycker jag? Och det innebär ju inte att man ska sluta kommentera alla andra bilder och album bara för att det finns en sån här variant, eller hur?
Men det finns inget som säger att en sån bild inte skulle kunna publiceras i ett vanligt album i sitt sammanhang, det enda det skulle innebära är att den utöver de vanliga ställena dessutom visas på specialsidan som en bild du är extra intresserad av själv.

Sen håller jag helt med om att den absolut bästa lösningen är att alla kommenterar mer. Men jag kommer inte hålla andan tills dess vi alla gör det :) Det handlar ju om tid också. Inte många har tid att se allt som kommer in, och knappast lust heller. Ett sånt här förslag ger en chansen att lägga lite tyngd vid en speciell bild.

//Bengt
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det påminner lite grand om de trådar iforumet som var tiggeri. Dvs en person skriver i forumet att han eller hon inte har fått några kommentarer på sina bilder eller vill ha kommentarer på en viss bild.

Detta förslag påminner om det på så sätt att alla vill ju ha kommentarer, även på de bilder som man inte har lagt upp i den andra kanalen. Jag tror att förslaget kan komma att resultera i att fler bilder blir utan kommentarer men några få bilder kommer att få många kommentarer. Vill inte ha det så.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Reaktionär? Reformist? vill inte

Jag har ställt mig skeptisk till alla dessa förslag. En riktig reaktionär, usch. Jag vill vara rebell och radikal...vad har hänt?

Nä fy bubblan, jag tycker vi byter ut hela desigen på Fotosidan.
 
ANNONS