Annons

Olycka dokumenterad en polisbil och en personbil

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
För den nyfikne

Sundsvalls tidning har nu köppt en eller flera bidler utav mig som kommer publiseras i morrondagens tidning (fredag)

Inatt 02,30 när man var på väg hem från krogen så stannade taxin mitt framför en olycksplats (en polisbil och en personbil frontalkrockade) och i full fart rusade man ut med kameran i högsta hugg (Canon 10D så ingen mini kamera som stokhoms papparazzi) och öste iväg en hel del bilder. Då förbannade man sig över att man bara kunde använde sig utav den inbyggda blixten...

Promille halten var dock lite hög så den perfekta kompositonen var ju inget faktum....

Så nu väntar man ivrigt på morrondagens tidning och sedan är det sätta sig och skriva faktura eller hur man nu ska göra. (förslag???)

Har inget företag eller så. tipps är välkommna

Kan imorron lägga upp bilden för den intreserade.
kan ju endå tilläga att det var ju ingen bild man var stolt över på det sättet men det blev en bild på en olycka där ingen annan fotograf fanns

fick veta idag eftersom jag inte tog mod och frågade igår att det var 6 personer som fick föras till sjukhus....
 

ohls

Aktiv medlem
Att ha med sig systemkamera påkorgen tycker jag verkar lite osäkert jag vet själv hur det skulle bli man skulle skicka ut den i sjön.
 

Gyld

Medlem
Att fakturera som privatperson brukar aldrig vara några problem...
Om ni inte redan har förhandlat pris, vilket jag utgår ifrån att ni har gjort, så brukar de förvänta sig att man följer BLF:s riktlinjer när det gäller priser.

När du sedan skickar en faktura till dem så skall du på fakturan tydligt framhäva att du har en A-Skattsedel, och att du därför emotser dig att de gör avdrag för skatt och betalar gällande sociala avgifter.

Du får då utbetalningen iform av "lön" från dem, och skatt och medelelande till skattekontor och liknande sköts automatiskt av tidningen!


Lycka till!
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Då hoppas jag att dina bilder blev bra och att du fick betalt för dem.
Samtidigt får jag lyckönska tidningens läsare till att du tog bilderna och inte skrev artikeln om olyckan.....
Us
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Dom skulle arbeta med bilden/bilderna och sedan skulle jag fakturera efter hur det såg ut i tidningen....

Jag vet att min svenska är urusel men det beror på dyslexi....
 

Sonnaren

Aktiv medlem
121an skrev:
Dom skulle arbeta med bilden/bilderna och sedan skulle jag fakturera efter hur det såg ut i tidningen....

Jag vet att min svenska är urusel men det beror på dyslexi....
Det är ju inget hinder för att bli fotograf, däremot skulle det vara ett väldigt hinder för ett sådant jobb att inte våga ta med sin kamera vart än man går.....;-)). Tar man inte med kameran ständigt blir det nog bara katter (hemma) och solnedgångar (utomhus i fridfulla naturen).
Lycka till med reportagefotandet i framtiden!
Us
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Re: Re: Olycka dokumenterad en polisbil och en personbil

Linmajon skrev:
Har du alltid med din 10D på krogen? Själv skulle jag nog vara rädd att supa bort den...och inte är den så diskret heller, men svart iofs.:)
Nja är ganska rädd om den så det blir inte de kvällar då man verkligen vet att det blir full fart. Denna kväll var det företags fest men det blev ganska lite blod i alkohol omloppet... ;)

ja den är ju ganska uppseende väckande... Men en viktig sak är att aldrig gå ensam och inte för mycket alkohol då brukar det gå bra.

Tack Daniel och Ulf för peppningen =)
 

Finland

Aktiv medlem
Gyld skrev:
Att fakturera som privatperson brukar aldrig vara några problem...

Jo, jo det har man ju hört förut, men det skattemyndigheterna tittar på är den totala taxeringen. Så troligtvis läggs det på din ordinarie lön, om du har någon. Kan bli typ 100% skatt eller så!
Men alla ni som frilansar, varför inte skaffa F-skattsedel så slipper ni ifrån allt sådant här med hur man fakturera o så som privatperson.
Då är det ju raka papper, inge frågor utan bara jobba, eller??

Ilkka
 

Damocles

Aktiv medlem
Men alla ni som frilansar, varför inte skaffa F-skattsedel så slipper ni ifrån allt sådant här med hur man fakturera o så som privatperson.
Då är det ju raka papper, inge frågor utan bara jobba, eller??
Vet inte hur det är med F-skattsedel, men har du minsta antydan till att ha någon företagsliknande verksamhet riskerar du att bli av med allt vad A-kassa och stöd heter ifall det skulle hända något.

Du kan sälja tupperware utan att bli av med A-kassan, men det är knappt, enda skälet att det funkar är för att det mer liknar en anställning en ett företag, men nog kommer det domar åt andra hållet, men dom brukar bestridas genom prejudikat.
 

Finland

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Vet inte hur det är med F-skattsedel, men har du minsta antydan till att ha någon företagsliknande verksamhet riskerar du att bli av med allt vad A-kassa och stöd heter ifall det skulle hända något.

DU, är väl medveten om detta!
Nä faan, orkar inte börja o käfta igen om att vara frilans eller inte frilans, yrkesfotograf eller inte yrkes.
Lycka till med frilansandet, bara ni gör det BRA!

Ilkka
 

plf66

Aktiv medlem
Ilkka Ranta : I Sverige är det ett typiskt fall av "Inkomst av hobbyverksamhet", bilaga till deklarationen. Då går det t o m att dra av för sin 10D så blir det ingen skatt alls.
 

Kodiak

Aktiv medlem
Här är artikeln på nätupplagan men de hade inte lagt upp någon bild där.
Verkar vara våldsamt när du ska hem från krogen :)
 

MaxZ

Aktiv medlem
plf66 skrev:
Ilkka Ranta : I Sverige är det ett typiskt fall av "Inkomst av hobbyverksamhet", bilaga till deklarationen. Då går det t o m att dra av för sin 10D så blir det ingen skatt alls.
Intressant! Har du möjligen nån länk där jag kan läsa mer om detta (förutom rsv.se då...)?

/Max.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Ta vilken blunder det blev. Pratade med dom nu pga brist på utrymme så tog dom med någon bild från ett rån istället =( Var ett beslut som togs i sista stund
 
ANNONS