Annons

Film i kylen

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Tror det har skrivits om detta förut men jag hittade ingen tråd.
Allafall...... jag hade tänkt nästa vecka köpa upp mig på 120 film för 3000 kr. Självklart så ska jag ha dom i kylen, men då är frågan... vilken tempratur är lämplig?
Jag kanske borde frysa några rullar? Men om jag gör det, hur ska jag tina dom sen..låta dom tina i kyl tempratur eller rumstempratur.....risk för kondens då??


:eek:
 

acke

Avslutat medlemskap
Det går hur bra som helst att djupfrysa 120-film och att sedan tina den i rumstemperatur, så länge folieförpackningen runt rullen är obruten. Förpackningen är helt tät.

Om du däremot öppnar förpackningen innan filmen har nått rumstemperatur, ja då kan det bli kondens.

Jag har förvarat 120-diafilm i frysen upp till 5-6 år, utan att se någon kvalitetsförsämring.
 

qlicken

Aktiv medlem
Jadå det går bra att förvara både i frys och kyl.

120-filmen är ju förvarad i hermetiskt förseglade förpackningar. När filmen skall tas ur förpackningen måste den först nå rumstemperatur.
Från kyl ca: 4 - 5 timmar
Från frys gärna över natten, eller en halv dag.
Ta gärna frysen det tycker jag är säkrast.
MVH Åke.
 

qlicken

Aktiv medlem
Hoppsan !
Här hade vi nästan svarat lika och dessutom nästan samtidigt.
Vi får skylla på sirap i burken.
Ha dè Åke..
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
tackar! ska jag ta ut rullarna ur cardboard 5pack förpackningarna innan jag fryser dom och ha dom ligga löst eller? vilken tempratur i kylen´?
 

acke

Avslutat medlemskap
Låt dem ligga kvar i kartongen så är det mindre risk att det går hål på folieförpackningarna. Paketera hela kartongen i en tät plastpåse. Temperatur? Ju lägre desto bättre!
 
ANNONS