Annons

Färöarna - har någon varit där?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Har någon av Fotosidans 4618 medlemmar besökt Färöarna?

Jag funderar på att åka dit i sommar för att plåta landskap, natur, fågel...

Är det bäst att flyga eller ta båten från Bergen?
Egen bil eller hyrbil?
Boende? Går det att campa?
Hinner man med något på en vecka? Behövs 2-3 veckor?
Speciella sevärdheter/fotoobjekt som inte får missas?

Tar gärna emot tips av alla slag!
(gärna även tips om hur man övertalar sambon:D )
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
e ru pansjis? Alltså en sån som har en massa tid över...

Jag känner en gubbe som frågade sin fru om de skulle åka till Alperna och åka skidor men hon sa "nej jag orkar inte, åk själv du". Han tog henne på orden och sprang ner till resebyrån samma eftermiddag på fredagen och frågade efter en skidresa. "Det finns en plats kvar till Österrike imorgon klockan 8". Han tog givetvis resan och var borta i två veckor. Resan och rum kostade 3000kr... billigare än att bo hemma

Tänk om man hade såna förhållanden.
 

Toste

Aktiv medlem
Jag blev strandsatt på Färöarna ett par dygn på väg hem från Island med båt. Efter att ha upplevt det vilda och magnifika Island kändes Färöarna ganska tamt. Jag såg inga campinplatser på där även om det säkert finns en och annan. Sen består ju Färöarna, som namnet antyder, av en massa öar som det kan vara bökigt att ta sig mellan. Vi var bara där i två dar så jag kan ha fel. Annars kan du ju locka sambon med förskönande varma bad på Island, rekommenderas starkt.
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Hej Ulf, Färöarna är en "lottsedel" eftersom vädret där kan vara ganska instabilt, regn och tung dimma pga öarnas närhet till golfströmmen mm. Jag har inte själv varit där men har ett par vänner i Danmark som kommer därifrån. Svårt att ta sig fram, dessutom ganska dyrt, men vackert. Det finns ju en del info om öarna och hämta på nätet, bla från danska Yahoo osv.

Nej, är man ute efter en grön ö med fantastiskt kustlandskap och mycket rikligt fågel-liv så skulle jag varmt vilja rekommendera Republiken Irland. Flyg till Dublin och därefter hyrbil ner till Cork och sedan följa kustlinjen upp på den västra sidan. Bra klimat, rimliga priser, god mat och ett härligt pub-liv med folk i gott humör dvs blandade ingredienser för en "lyckad semester".

Men, jag avråder starkt från det oroliga övre högra hörnet på denna ö, dvs Nordirland & Belfast.

Mvh Björn
 

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Färörna

Jodå, det är en vacker och på många sätt fantastisk ö. Det kan väl hända att det kan bli blekt på en del sätt om man jämför med Island. Jag tycker nog inte att man skall jämföra dock, det är väldigt olika resmål. Om man blir "strandsatt" så är man nog kanske inte öppen för intryck ordentligt. Som tidigare sagt så är det en ögrupp och det kan vara problem att ta sig runt. Nu är det så att Färöarna satsade hela sin nationalbudget i slutet på 80-talet på att bygga ut infrastrukturen, fina vägar och dyra tunnlar. Detta resulterade i att landet höll på att gå i konkurs, ibland kan det ju dock vara bra att ha Dammark i ryggen.
Jag skulle nog rekomendera att du, om du har möjlighet, åker båt och tar med dig bilen. Det finns campingplatser och vandrarhem. Ett annat alternativ är faktiskt att resa organiserat på något sätt (Äventyrsresor kanske?), mycket dyrare men ger också mycket annat.
Lottsedeln kan vara en nit! Det kan vara mycket dimma och regn, kan ju faktiskt vara under en hel resa. Under min vecka hade jag ungefär hälften av varje. Nu behöver ju inte dimma vara något negativt för foto alltid.
Det finns ju en bok som är värd att köpa/låna;
Färöarna - mer än bara fåglar
Hasse Schröder
ISBN 91-971485-3-9

Vad det gäller sambon så är det nog bara att visa bilder ur olika böcker och visa hur fantastiskt vackert det kan vara. Du kan ju visa fler bilder med sol än regn.

Mvh
Daniel Nordenskjöld
Maila om du vill veta något mer;
daniel.nordenskjold@telia.com
 

acke

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar. Jag står nu i valet och kvalet mellan Färöarna och Island. Se oxå Islandsdiskussionen i Terjes fotohörna.

SinusLinus skrev:
e ru pansjis? Alltså en sån som har en massa tid över...
:D Näru, jag har flera decennier till pensionen. Tyvärr. När jag blir pangschis ska jag börja plåta på allvar.;)
 

NiklasK

Aktiv medlem
Har en kompis som bor där..! Har inte varit där, me jag har sett en massa bilder tagna på den storslagna naturen! Fan.. Tänk om man hade rå att åka dit!
 

acke

Avslutat medlemskap
Tänkte bara berätta att det blir Färöarna i sommar. Ditresa från Bergen och hemresa till Hanstholm (Danmark). Tar med egen bil på färjan.

Sambon köpte konceptet utan minsta övertalning. Hmm, man blir genast misstänksam... :)
 

pettersson

Aktiv medlem
acke skrev:
Sambon köpte konceptet utan minsta övertalning. Hmm, man blir genast misstänksam... :)
Du har inte missat några stora klädaffärer el. liknande som du blir meddragen in på. Jag säger bara, spärra kontona ;). Eller ska du åka själv? då kan man ju misstänka att hon tycker det är skönt att vara själv. Men som sagt, hon kanske har läst någonstans om Färöarnas många och stora varuhus i Ullared-stil. Isf. passdej!!! :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Urk, nämn inte Ullared en gång till, jag mår genast illa...

Ärligt talat så tror jag inte att Ullared har etablerat sig på Färöarna ännu. Men man lär säkert må illa av andra saker, t.ex. färöiska läckerheter som torkade torskhuvuden och annat "smaskens".
 
ANNONS