Annons

Minneskort Olympus 5060

Produkter
(logga in för att koppla)

moltas

Medlem
Hej!

Har nyligen köpt ny digitalkamera. Olympus Camedia 5060.Den kan brukas med två olika minneskort, xD och Comp.Fl. Ska utöka minneskorten. xD är dubbelt så dyrt som CF. Är xd värd denna kostnad? CF har också olika modeller, l och ll, samt något som heter ultra. Skillnad i kvalite och hastighet vid fotograferingen hos dessa?

Mvh Moltas!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Bättre att köpa CF, finns ingen rimlig anledning att använda XD kort.

CF I är den vanliga typen, medans CF II vanligtvis är en microdrive (minihårddisk) vilket är billigare än vanliga CF men drar mer ström och är mer känsliga.

Microdrive är det absolut billigaste minnesmedia som finns att köpa kr/mb, jag har haft en i flera år utan att den gett några problem.

Men vanliga CF har utan tvekan sina fördelar framför microdriven, inte minst vid riktigt kallt väder.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Skillnaden mellan vanlig och ultra (Sandisk:s namn) är hastigheten.
Det finns massa olika märken och hastigheter på CF-kort.
 

moltas

Medlem
Kim Wallung!

Tackar för Ditt svar! Vad jag förstår så råder det ingen tvekan vilken korttyp som jag ska köpa. Det måste bli CF. Såg också olika fabrikat, San disc, (det var där jag såg "ultra",) Lexar samt något ytterligare. Någon praktisk skillnad hos dessa? Jag bortser priset.

Hälsn. Moltas!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Sandisk är kända för att fungera bra med alla kameror, annars ska det inte vara någon skillnad.

Det brukar stå vilket märke på minneskorten som tillverkaren (Olympus) rekommenderar för kameran.
 

Silverlod

Aktiv medlem
Jag tror att buffringsfunktionen finns på denna kamera (kontrollera detta i instruktionsboken).
Kameran buffrar på det snabbare minneskortet som sedan skyfflar över informationen till det långsammare CF kortet. Så ett litet XD kort och ett stort CF kort är nog bra att ha.
 

moltas

Medlem
Kim!

Det var verkligen snabba svar. Sakligt och korrekt. Jag kommer att gå till handling under veckan. Tack för hjälpen än en gång!

Mvh Moltas!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Silverlod skrev:
Kameran buffrar på det snabbare minneskortet som sedan skyfflar över informationen till det långsammare CF kortet. Så ett litet XD kort och ett stort CF kort är nog bra att ha.
CF-kort är inte långsammare än XD-kort, tvärtom faktiskt.

xD:

3,0 MB/s läs.
5,0 MB/s skriv.

CF Ultra II:

9,0 MB/s läs.
10 MB/s skriv.
 

Silverlod

Aktiv medlem
Spännande. Det talades mycket om Xd kortets snabbhet. Sökte lite själv och blev förvånad vöver vilken prestanda detta lilla dyra kort kunde leverara. Olympus räknar med att detta lilla kort kommer att kunna lagra upp till 8gb fast med hastigheten på kortet räcker det inte med ett dussin batterier för att fylla kortet med 2500 bilder (skulle vara 208 bilder per batteri).

Fördelar enl Olympus.
* Ultra-kompakt minneskort för kameror
* Kapacitet:16-512MB, upp till 8 GB iframtiden
* Kompatibelt med majoriteten av digitalkameror
* Hög dataöverföringshastighet
* Robust design Lång livslängd

Kör CF som Kim (och jag) gör.
 
ANNONS