Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Flygplan på Arlanda

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannis

Medlem
Har en vännina som älskar flygplan, har lovat att följa med henne till Arlanda för att fota lite.
Hon säger att man kan ta bilder då planen lyfter landar, och det är så finnt med alla lampor på landningsbanan osv.
Har någon varit där ute och fotat, vad ska man tänka på, något viktigt att tänka på mm.
Det kan ju kanske vara svårt med just alla lampor på banan, men jädrans snyggt då det börjar skymma och planen kommer in för landning...
alla tipps motages tacksamt!
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Kanske bör man i förväg kolla upp om det är tillåtet att fotografera där. Kan tänka mig att åt minstone vissa områden på större flygplatser av säkerhetsskäl är belagda med fotoförbud.
 

barret

Aktiv medlem
Hej igen Hanna! Kontakta mig, så kanske jag kan ordna studiebesök ut till vårt plan....(FedEx). Där kan man få coola bilder.

Ha de!!
 

Hannis

Medlem
fotoförbud

Det borde vara fritt fram på de platser avseda för flygplansskådare, men det är ju inte alls säkert...kan ju var värt att kolla, vill inte åka dit för spioneri!
 

Hannis

Medlem
Va Coolt

När jag berättade det för kollegan (hon som älskar flygplan) stuttsade hon upp och ner och sa - ja vi åker på engång!
Hur går vi till väga nu?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ring infochefen

Vi var hela fotoklubben och plåtade på Arlanda en dag. Jag ringde informationschefen. Han tyckte bara det var roligt och rekommenderade att plåta från resturangen ovanför utrikes (teminal 5) om vi inte ville stå i skogen.

Givetvis var det flera väktare som kom och frågade varför vi plåtade, men det räckte att man sa att man hade tillstånd från infochefen.

Egentligen råder fotoförbud i alla terminalerna, men det är bara i säkerhetskontrollen som man inte kan få tillstånd att plåta.

Telefonnummer till infochefen på Arlanda finns på Luftfartsverkets hemsida för Arlanda.
 

p72

Aktiv medlem
Arlanda flight spotters

Det finns något som heter Arlanda Flight Spotters. Du hittar info om dem här http://www.flightpix.com/ det finns säkert en del tips och sånt där. Jag har inte kollat så noga själv men jag vet att det finns flightspotting intresserade lita här och där i världen. På http://www.airliners.net/ kan du säkert hitta lite info också.

Pontus
 

extacn

Aktiv medlem
Vid bana 26 kan man bekvämt parkera bilen efter landsvägen, gå 50 meter genom skogen till en perfekt platå för plåtning. Sist jag var där (3-4 år sedan) fanns lastpallar att kliva upp på (staketet är lite i vägen annars).

FAQ:
Lastpallar?
Sök på flightspotting på svenska sidor så hajar du.
 

Bilagor

Arleklint

Aktiv medlem
Genom att fortsätta vägen en bit norröver kan man fota planen som går in för landning på mycket låg höjd :) Det gäller bara att vara där när planen gör sin inflygningen från det hållet.
 

Joker

Aktiv medlem
Hustomten skrev:
Genom att fortsätta vägen en bit norröver kan man fota planen som går in för landning på mycket låg höjd :) Det gäller bara att vara där när planen gör sin inflygningen från det hållet.
Vet du vilka vindrikningar som krävs för att de ska göra det? Och startar de från samma bana om det blåser i motsatt riktning?
 

kaw

Aktiv medlem
Joker skrev:
Vet du vilka vindrikningar som krävs för att de ska göra det? Och startar de från samma bana om det blåser i motsatt riktning?
Vindriktningen är väl alltid motvind? Väderstrecken syns på kartan ovan.

För att fota en start måste man vara inne på flygplatsområdet, planen har lyft redan innan de kommit halvvägs på rullbanan och stiger sedan snabbt.
 

Maverick28

Aktiv medlem
Fram till för ca 1-2 år sedan var arlanda mfl stora flygplatser skyddsområden och fotoförbud gällde.
Detta till och med på åskådarbalkonmgen ;-)

Har plåtat från utsiktspunkten mot bana 3 och den är rätt okej...
 

RolandM

Aktiv medlem
Flygplanen landar och startar i motvind, detta för att få hjälp av vinden att bilda lyftkraft. Sidvind i andra hand om det inte går att hitta en bana med motvind.
 

JEwenson

Medlem
Ojoj, detta är mitt ämne helt och hållet :)

Först och främst, så finns det inget generellt fotoförbud på Arlanda, förut vid säkerhetskontrollerna, samt vid två ramper (som ändå är ganska svåra att ta sig till).
Sen behöver man inte alls vara på insidan för att fota starter, däremot behöver man oftast ett objektiv på 200mm+ för bäst resultat.

Det största problemet i min mening är väl snarare det faktum att det trots allt gäller ganska höga hastigheter, så det gäller antingen att vara bekväm med att panorera tämligen väl, alternativt ha en snabb film.

Om du inte har något emot att läsa fler regelrätta tips om fotoplatser på engelska så kan du kolla in min egenskrivna guide här, http://www.ewenson.net/aviation.aspx?arpt=arn :)
Och sidan har nämts ovan, men kolla gärna in mina flygbilder på airliners.net

Fråga gärna på lite mer specifierat så ska jag försöka hjälpa så gott det går! :)
 

RolandM

Aktiv medlem
Det skulle kunna gå att bygga en dopplerradar eller lasermätare som kan följa motivet och sedan styra kamerans panorering så att motivet är i centrum av bilden medan det och kameran flyttar sig?
 

JEwenson

Medlem
Har man nog med fritid för att bygga en radar, kan man nog ägna ett par timmar åt att få timingen rätt för att fota flygplan ;)
 

kaw

Aktiv medlem
JEwenson skrev:
Sen behöver man inte alls vara på insidan för att fota starter, däremot behöver man oftast ett objektiv på 200mm+ för bäst resultat.
Men om man står vid ändorna av banorna, blir inte vinkeln lite väl mycket underifrån då? När jag tittar på dina bilder på den tjusiga Arlanda-infosidan tycker jag de snett underifrån är bäst. Fast de flesta (alla?) av dem är väl tagna vid landning?

Vid start är det ju själva lyftet som är häftigast när man ser det live, men på bild vet jag inte. Vill man fånga en bild som den nedan - är det punkt sju som gäller då om man ska vara utanför området?
 

Bilagor

ANNONS