Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7i/7Hi/A1 praktiska försök manuell fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, tänkte vi skulle testa den manuella fukusens tillförlitlighet när det gäller avståndsmätaren i LCD:n Testa i dagsljus på motiv åtminstone 100 meter bort (oändligheten). Låt kameran med autofokusen ställa in skärpan och gå sen över till manuell fokus och se vilket avstånd den fokuserat på. Testa vid 100 och 200 mm.

Jag fick vid 200 mm 10 meter. Vid 100 mm 4 meter. Fick samma resultat hela tiden.

Prova och posta här. Kul att se om det finns någon logik eller samband, eller om det bara är min kamera som är konstig...

Kan tillägga att bilderna blir precis så skarpa jag förväntar mig när jag använder AF, men även när jag använder MF och ställer in fokus själv på 4 respektive 10 meter i 100 och 200 mm.


MVH

Fredrik
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Det intressanta är väl om det blir skarpt om motivet är 7 meter bort och du ställer in 7 meter.
Eller ännu hellre, att motivet blir skarpt när det är skarpt i sökaren eller på displayen.
Och att det är konsekvent oavsett avstånd och brännvidd
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Gunnar D skrev:
Det intressanta är väl om det blir skarpt om motivet är 7 meter bort och du ställer in 7 meter.
Eller ännu hellre, att motivet blir skarpt när det är skarpt i sökaren eller på displayen.
Och att det är konsekvent oavsett avstånd och brännvidd
Hej, jag har redan konstaterat på min kamera att avståndet i verkligheten inte stämmer överens med vad man ställer in på kameran, bara för väldigt korta avstånd, men är det längre bort än 10 meter blir det som sagt som jag beskrivit ovan. Skärpan i displayen är väldigt svår att se, därför måste man kunna lita på avståndet som kameran anger. Och det är detta jag tycker man inte kan göra...
 

KGS

Aktiv medlem
Instämmer. Avståndsangivelsen på när man fokuserar verkar ha mycket lite att göra med var skärpan hamnar... är rätt duktig på att bedöma avstånd o jag har även stegat upp motiv o ställt kameran på "rätt" meterantal med dåligt resultat. Har inte gjort om övningarna med Aette, men det känns som om kameran inte är förbättrad på den punkten...

Är det så att man kan lita på avståndsmarkeringarna på andra kameror?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag har inte kollat med min nuvarande Minolta, men med både Nikon och Pentax har jag syftat med avståndsskalan och hamnat inom felmarginalen som skärpedjupet ger.
Men en SLR så är ju inte problemet betydande, man ställer ju lättast skärpan på mattskivan.
Endast vid "höftskott" behövs ju grovinställningen.
 

Henkeman

Aktiv medlem
Min 7Hi brukar sköta sig rätt bra... Fokuserar jag på något som är ungefär drygt 50-70m bort så får jag oändligt i displayen. Tycker avstånden i övrigt funkar rätt bra också.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Min fungerar allt annat än bra, men nu har jag fotat så mycket manuellt fokus att jag har lärt mig kamerans fel.

Eller kan det ha och göra med hur man har bländaren inställd också? Olika bländare ger ju olika skärpedjup... Blir inte klok på min kamera i alla fall. har kontaktat minoltasupporten för att få deras utlåtande.
 

A 1

Aktiv medlem
Kollade mitt skärp djup på A1:an här om kvällen, samtidigt mätte jag med tumstock hur långt ifrån jag var och det stämde med vad kameran visade att det var (1,2m) Kan dock på peka att af gör ett mycket bättre jobb än manuel focus, för det är jätt svårt och rent omöjligt på fri hand ställa focusen.

Jocke
 

KGS

Aktiv medlem
Hmmm intressant, jag har inte mätt min A1, men väl åtminstone stegat min D7 o tyckte inte det var särskilt hög precision, ska bli intressant att höra om Minolta svarar nåt begåvat. Du håller oss väl underrättade Fredrik?
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
He, visst håller jag er underrättade!

Kan tillägga att "avståndsindikatorn" i kameran är väldigt exakt upp till några meter, men sen försvinner den mer och mer, snabbt dessutom.
 
ANNONS