Annons

Hjälp med fotoutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

fletell

Aktiv medlem
Hej!
Jag har planer på att köpa mig lite fotoutrustning, några begangnade grejor och jag behöver hjälp. Ni kan väl tipsa mig om vad som är bra nybörjar paket och inte allt för dyrt då!

mvh
Fredrik
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns säkert folk här som kan ge tips, men det underlättar om du berättar mer.

- Är det några speciella motiv som du i första hand vill plåta? Natur? Människor? Porträtt?...
- Hur mycket får hela utrustningen kosta?
 

Maverick

Aktiv medlem
I tidningen FOTO hade de en sådan artikel, för två eller tre nummer sedan tror jag. Det var sex eller åtta paket. Ett lite dyrare och ett lite billigare för repektive kameramärke. Beställ en sådan tidning och utgå från dessa. Skala sedan av utrustning tills du når den prisklass du tänkt dig. Tidningen går säkert att beställa om du tar kontakt med FOTO.

Detta var småbildsutrustningar, men eftersom det inte fick vara för dyrt så antar jag att det inte var aktuellt med någon annan form.

/Maverick
 

gunte

Aktiv medlem
Telleus:Det är en sund tanke du har att börja med begagnade grejer..oberoende på vad du är intresserad av så finns det en mängd bra begagnade fotoprylar i omlopp..
Är det manuellt som är aktuellt så rekommenderar jag Canon T 90 ev.med databack 90,ett rejält hus med många nyttiga funktioner.Dessutom finns det mycket linser att välja mellan.
Om du väljer autofocus kan en Minolta 800 si med vertikalgrepp i bra begagnat skick vara lösningen,inte så stort utbud på begagnade linser men den första serien autofocus-objektiv som kom innehåller många godsaker,bl.a 28-135/4-4,5 och 70-210/4 som är trevliga gluggar.
Dessa förslag är grejer som räcker länge och är i motsats till billigare paketlösningar inte något du behöver byta om några månader.

En fördel med dessa modeller är att det finns möjlighet att använda vanliga AA batterier och lagring av exponeringsdata .Minolta har även trådlös blixtstyrning med originalblixt.

Budgetalternativet till sist..Pentax P 30..en liten mysig manuellfocuskamera med ett stort tillbehörsprogram tack vare k-bajonettfattning..
Kan du hitta för 1-1,5 tusing i a-skick..
mvh/gunte..
 

ottingius

Medlem
Hej

Se lite mer till vilken kamera du tycker om ergonomiskt, vilken ligger bäst i handen och var sitter knappar och rattar bäst.

Jag tycker också det är viktigt att om du skall fotografera manuellt, att du skall kunna se all information i sökaren. Vad som är inställt och någon skala som visar om det blir över eller under exponerat.

Mvh

Peter Ottingius
 

fletell

Aktiv medlem
Tack för hjälpen... Ska inom några dagar besöka en fotobutik som säljer begagnat och höra lite...

Ha det bra! :)
 

gunte

Aktiv medlem
Tja..du börjar också med det sämsta alternativet..du bör vara påläst innan du låter dig trampas ned av en fotohandlare..
mvh/gunte..
 

acke

Avslutat medlemskap
Du har rätt, Gunte. Fast å andra sidan går det rätt fort att lära sig det som behövs för att bräcka en normalkunnig fotoexpedit...
/Acke
 

fletell

Aktiv medlem
Jag tittade runt lite på Canons hemsida, en kamera jag funderat på att köpa tidigare var EOS 300. Nu såg jag EOS 3000, är dessa kameror bra. Är de altså värda 3-4000 kronor eller kan man finna bättre begagnade grejor för ungefär samma prisklass eller kanske lite dyrare? //Fredrik
 

flutte

Aktiv medlem
Hesjsan!

Jag var i samma belägenhet som dig för ett tag sedan, och funderade på att köpa beggade prylar för att få bättre saker till samma pris som nya.

Jag upplevde det svårt att kombinera ihop ett paket av bra beggade prylar som inte blev dyrare än nya, eftersom jag helst ville köpa via en firma som säljer begagnade saker, för att få någon form av garanti på prylarnas skick. Detta är naturligtvis dyrare än att köpa direkt via privatperson. I praktiken skulle det innebära begagnat hus och nya objektiv av ingångsmodell, för att hamna i prisklassen 5-6000:-.-

EOS 3000 och 300 var väldigt svåra att finna beggade. 30/33 gick naturligtvis att finna, men beggat-priset på dem var oftast inte så bra.

Nypriset på enskilda objektiv (28-90/4-5.6 och 70-300/4-5.6 i mitt fall) är såpass högt att en beggad 30/33+objektiv blev klart dyrare än ett paket med 300+motsvarande objektiv. Troligen hade man kunnat finna ett paket bestående av en ny 30/33+objektiv som bara är någon hundralapp dyrare än motsvarande beggat.

Min slutsats är att såvida inte man är ute efter en EOS 1 eller EOS 3, eller ljusstarka objektiv, så nypriset på hela paketet blir över 10.000:-, så sparar man relativt lite pengar om man köper ett helt paket beggat jämfört med nypriset.

Om man däremot skall ersätta en enstaka komponent eller komplettera med någonting bättre än det man redan har så kan man däremot spara rättså mycket på att köpa begagnat jämfört med att köpa nytt.

/Fredrik
 

fletell

Aktiv medlem
Ok, tack för din kommentar. När det gäller EOS 300 och EOS 3000 så tyckte jag inte att de verkade så dyra. Runt 3 - 4 000 kr är ju överkommligt. Men hur bra är dessa kameror?

Förresten, vad blev det för utrustning för eran del?
 

flutte

Aktiv medlem
Hur bra? Tja... En kamera är ju egentligen ingenting annat än än behållare av film och ljusöppning åt densamma, oavsett prisklass. Lite tekniska finesser, användarvänlighet och slitstyrka är "väl" det enda som egentligen skiljer. :)

Men för att vara lite seriös; 300 upplevde jag som 30/33's lillebror snarare än 3000's storebror när jag tittade på de rent tekniska spec:arna.

Vi köpte en 300 med 28-90/4-5.6 och 75-300/4-5.6 för totalt ca 5.000:-. Jag kan inte uttala mig om 3000, men detta är mina reflektioner om 300:

Finessmässigt har den allting man kan förvänta sig av en modern kamera, utom spegeluppfällning. Handhavandemässigt har den bara en ratt för både bländare och slutartid, vilket känns lite klumpigt att arbeta med, men man lär sig. 30/33 har visst en ratt för vardera, såvitt jag förstått, vilket borde kännas lättare att arbeta med.

Den automatiska låsning av focus i någon focuspunkt eller bländare/slutare tycker jag är bökig att arbeta med, så när min åsikt om hur bilden skall fokuseras eller exponeras skiljer sig från kameras, brukar jag gå över i de helmanuella lägena.

Skall man bara använda den som en snapshot-kamera för ordinära foton utan allt för mycket tanke, så fungerar dock de helautomatiska alldeles utmärkt.

Den inbyggda blixten fungerar över förväntan, i alla fall vid användning i dagsljus inomhus. Har inte använt den så mycket riktigt mörka miljöer, så jag kan inte uttala mig om den.

Den är väldigt lätt, troligen på att den är konstruerat i något plast-material, vilket gör att den säkert inte är riktigt lika slitstark som 30/33, men den är ju billigare.

/Fredrik
 

fletell

Aktiv medlem
En EOS 33 blir det nog

Efter att ha kollat upp ett antal kameror så blir EOS 33 den jag ska köpa mig.

Jag får tacka för alla kommentarer... :)
 
ANNONS