Annons

Mellaringar eller macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_H

Aktiv medlem
Hej på er

Älskar att fota macro och är inne på att införskaffa antingen ett macroobjektiv eller mellanringar. Dessvärre verkar det som om mellanringar är en ganska dålig kompromiss om man ser på följande test
http://www.orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

Har rotat runt på sidan och inte sett någon direkt negativ till mellanringar. Blir det så oskarpt som i testet blir det helt klart ett macroobjektiv.

Jag trodde inte att mellanringar påverkade skärpan så mycket. vad har ni för erfarenheter mellanringsanvändare och macroägare

Tack så länge
 

slowcoder

Aktiv medlem
Mellanringar innehåller ju ingen optik, så vid första åsyn, så borde det bli hur skarpa bilder som helst av det..
MEN, att använda mellanringar gör att du ställer högre krav på din ordinare lins, vilket du ser på bilderna i länken som du bifogade..

Dock, så har man en bra lins från början, så ska det inte vara problem. Jag skjuter själv med mellanringar både med mit 50mm F/1.8 och 70-200mm F/4L vilket ger väldigt skarpa bilder..

Bilder tagna med 50mm F/1.8:
http://ytv.yodel.net/pics/

Så det går, men inte om man har dåliga objektiv...

/James
 

Peter_H

Aktiv medlem
James & Mattias, det var ju inget fel på skärpan där inte. Jag har själv ett Tamron 28-75/2.8 och det anses ju vara en skarping. Vet ej om det är det som använts i testen.
 

PrinsValium

Aktiv medlem
slowcoder skrev:
Mellanringar innehåller ju ingen optik, så vid första åsyn, så borde det bli hur skarpa bilder som helst av det..
MEN, att använda mellanringar gör att du ställer högre krav på din ordinare lins, vilket du ser på bilderna i länken som du bifogade..

Dock, så har man en bra lins från början, så ska det inte vara problem. Jag skjuter själv med mellanringar både med mit 50mm F/1.8 och 70-200mm F/4L vilket ger väldigt skarpa bilder..

Bilder tagna med 50mm F/1.8:
http://ytv.yodel.net/pics/

Så det går, men inte om man har dåliga objektiv...

/James
Jag har för mig att objektiv speciellt avsedda för macrobilder är ofta specialslipade för att ge bra bilder på nära håll. Tex tror jag att bilden normalt inte alltid avbildas riktigt plant på filmen och detta syns först vid macrobilder.

Optik har inte bara med glas att göra.
 

volker

Avslutat medlemskap
PrinsValium skrev:
Jag har för mig att objektiv speciellt avsedda för macrobilder är ofta specialslipade för att ge bra bilder på nära håll. Tex tror jag att bilden normalt inte alltid avbildas riktigt plant på filmen och detta syns först vid macrobilder.

Optik har inte bara med glas att göra.

Det stämmer. På ett makro-objektiv är skäpeytan helt plant, medan den är krökt på ett vanligt objektiv, det går ibland inte att få en plan yta skarp över hela bilden med ett normalobjektiv med mellanring. Det går i varje fall med makroobjektiv.
Mina erfarenheter med mellanringar är sådana, att jag inte rekommendera dom tillsammans med zoomobjektiv. Jag har provat många kombinationer, ingen övertygade.
Överhuvudtaget är det mycket olika hur objektivets prestanda i skärpan påverkas, när man ökar avståndet till filmytan (bildavståndet). Vanligtvis är ett objektiv anpassat till ett visst förhållande mellan objektavstånd och bildavstånd.
Med mellanring förändrar man det här förhållandet, man minskar objektavståndet och ökar bildavståndet. Många objektiv kan då inte längre prestera med bra skärpa.
Däremot finns det vissa objektiv som går att använda med mycket bra resultat med mellanring. Nikons 180/2,8 ED är en sådan. Ochså mycket bra med Mellanring: Nikkor 3,5/135 (kanonbra makrokombination), Nikkor 2,5/105mm
Vill Du ha ett riktig dålig exempel prova Nikkor 2,0/85mm med Mellanring, det blir bara suddig.
Slutsats: prova dig fram och ta testbilder
 

Peter_H

Aktiv medlem
Tack Volker, så att använda sig av fasta objektiv tillsammans med mellanringar är alltså att rekommendera jämfört med zomar.
 

forry4U

Aktiv medlem
Själv föredrar jag bälg men mellanringar har ju samma funktion.
Det går att ta hur skarpa bilder som helst men ställer givetvis större krav på grund av det korta skärpedjupet och ljusbortfallet som påverkar exponeringstiden.
Skall du plåta riktig Makro så testa gärna ett bra normalobjektiv eller vidvinkel som du vänder på med omvändningsring, dvs så att frontlinsen hamnar närmast kameran.

Att plåta "riktig" makro är som att stiga in i en ny värld när du börjar "krypa" in i blomman iställer för att bara komma nära den.

Testa mellanringar även på långa objektiv, det finns inga "går inte" förutom vidvinklar där närgränsen hamnar "inuti" objektivet.

Våga experimentera.
/Göran
 
ANNONS