Annons

Frågor om D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
På fredag får jag möjlighet att testa en D70 samt prata med Nikons folk mest hela dagen.

Jag kommer klämma och prova allt så mycket jag kan, och har min D100 som referens när det gäller handhavande och kvalitet. Jag tänkte dock höra om det var någon här som vill veta något verkligt specifikt om den, sådant där man inte brukar kunna läsa sig till i recensioner och datablad? Något speciellt handhavande jag skall pröva med den kanske?

Skriv era frågor (men ingen diskussion) här så skall jag se vad jag kan ta reda på.
 

Megapolare

Aktiv medlem
Tja, det som är mest intressant är väl exakt när den finns i butik och i vilken mängd den kommer. Kommer det bara ett litet antal först och dröjer det sedan innan nästa leverans? Tillgängligheten med andra ord.

//
 

cowboy

Aktiv medlem
Om möjligt: bildkvalite'!

Själv kollar jag nästan dagligen på fotosidan.se och dpreview efter jämförande bilder (eller rättare sagt analys av bilder) tagna med en slumpmässigt utvald "final production" D70 - det har ju i några trådar yttrats farhågor om mycket brus?!

Jag är övertygad om att många digitalsugna Nikonfotografer ligger lågt med med sin D70-beställning av denna orsak - ett bra resultat i bildtestet innebär beställning direkt!
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
det jag undrar, som antagligen ni redan vet är om blixtsyncen gäller SB-800 och de andra nya eller om även 80dx kan ha 1/500
tackar
 

objernulf

Aktiv medlem
Jag undrar följande:

Är det så som det står att nedbländningsknappen inte fungerar med manuella objektiv?

Kan man använda fjärrutlösaren i B-läge för att öppna och stänga slutaren?
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Bildkvalitéten är det som intresserar mig mest. Man har ju redan läst data om den och med tanke på det så ser det ju lovande ut, men det är som sagt bildkvalitéten och framför allt bruset som det bör tas en titt på.

Hur undersöker man bruset bäst? Kvällsfotografering? Kan du ta samma bild med D100:n och jämföra?

Nyfiken så man spricker..
 

RockLeffe

Aktiv medlem
Några nyttiga länkar!

Christer:
Här är en länk till en diskussion där killen (som har sidan www.dpmac.com har börjat en recension på kaneran) frågar efter just detta, om det är någon som vill veta något specifikt. Läs igenom tråden, den är intressant!
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=7822602

Ang. brus finns precis en tråd på dpreview uppe om detta där någon har tagit "dark frames" (med obj. lock på) och jämfört med D100 och 10D. D70 verkar ligga bra till: (bilderna finns lite längre ner i tråden) http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=7857172

Och slutligen en tråd av Henry Goh från Kina (tror jag) som skaffat en D70, där han besvarar allas frågor om kameran, tar bilder o mycket annat. Nästan som en hel recension...=)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=7833531

Nu har ni mycket att läsa =) Hoppas länkarna gör någon nytta!

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1021&page=1

P.S: Om ni vill läsa ÄNNU mer om D70 finns det många fler trådar på dpreviews Nikon SLR Talk Forum: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1021&page=1
 
Senast ändrad:

Rodney

Aktiv medlem
sekvens

Tja, kan du testa o ta en sekvens o se om den verkligen tar 3 bilder i sekunden upp till 14 bilder ?
sen så kan du juh fråga om vertikalgrepp :)
 

Norfen

Aktiv medlem
Sökaren

Hej!

När jag tittat på specarna för D70. Har det slagit mig att sökaren måste vara väldigt liten. Sökarförstoringen är 0,75.

Känns detta som ett problem blir bilden i sökaren för liten?

Martin
 

objernulf

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Jag undrar följande:

Är det så som det står att nedbländningsknappen inte fungerar med manuella objektiv?

Kan man använda fjärrutlösaren i B-läge för att öppna och stänga slutaren?
Jag har läst manualen och hittat svaren.

Nej, nedbländningsknappen fungerar inte med manuella obektiv.

Ja, i B-läge öppnar man med en tryck på fjärren och stänger med ett annat. Max tid är tydligen 30 minuter.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det gick finfint, jag plåtade två dagar med den nere på Gran Canaria - men jag har inte hunnit sätta mig ned och lägga ut lite bilder och skriva ihop något än. Jag såg till att ha en med mig i bagaget hem också (med nya DX 18-70/3.5-4.5) så nu skall det plåtas lite vintermiljö också.

Första intrycket är riktigt positiv, den förbättrar en hel del saker från D100, och är inte "fördummad" i funktionalitet som man säger Canon 300D är - snarare tvärtom, D100 får svårare att motivera sig i produktsortimentet om man inte kommer med någon uppgradering. Inriktningen på den är nu inte fotoentusiaster, utan mer riktad mot industriell tilläpmning, mikroskopi, "halvproffs" och så.

Det enda jag kom på att jag skulle sakna från D100 är väl 3200/6400 ISO (för dom extrema situationerna när en brusig bild är bättre än ingen bild), vertikalgreppet och kanske vibrationsreduktion på spegeln (den enda rena mjukvarufunktion man verkar ha snålat in på). Men fördelarna överväger, bufferthanteringen är markant bättre,

De exakta skillnaderna i bildkvalitet, brusnivåer etc överlåter jag proffs som dpreview och FOTO att reda ut; jag skall iallafall ta några bilder med D100 och D70 under samma omständigheter och jämföra - men mer intressant för den som skall köpa är väl jämförelse med 300D kanske.

Sökaren är förvisso lite mindre än D100, men det var inget jag tänkte på som negativt när jag kutade runt och fotograferade.

Nej, vertikalgrepp kommer inte från Nikon - det finns inga kontakter där det skulle kunna anslutas heller. Någon tillbehörstillverkare kanske gjuter ihop ett för att förbättra det rent ergonomiska när man har feta teleobjektiv odyl; men avtryckare och inställningsrattar blir svårt om inte omöjligt att få till på ett sådant.

Säljstart om knappt två veckor tror jag, men är det någon som vill klämma på en D70 redan nu går det bra att bjuda på lunch ;-)
 

Damocles

Aktiv medlem
Kolla långtidsexponering då D100 verkar ge ett av hörnen blå eller rosafärgat vid längre tider. Nu tror jag det var övre vänstra hörnet. Både Janne och Estethia hade det på sina. Troligen värmekälla i kameran(batteriet eller nåt sånt).
 

daishar

Aktiv medlem
2 veckor!?

Måste jag vänta 2 veckor till alltså? Början på mars sa dom ju. Om 2 veckor är det ju slutet på mars. Bara att bita ihop antar jag.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
OK, skall ni se lite bilder då?

Bilderna skall tas för vad dom är; "semesterbilder" med en kamera jag bara haft några timmar på mig att lära känna. Jag har blandat friskt mellan olika programlägen odyl, ibland utan eftertanke...

Notera Exif-data till vänster; där framgår programläge odyl, samt vilken lins - jag hade två; nya 18-70DX som kommer finnas i paket med D70 (en trevlig glugg) och den billiga zoomen 70-300mm f/4.0-5.6.

Klicka på stora bilden för att se orginalet, ca 2 Mb styck.

Det är omanipulerade JPEG-Fine orginalbilder direkt ur kameran, förutom en nattbild på fontänen som är lite beskuren - samt andra bilden på brudparet där jag provat "avskuggningsfunktionen" i Capture 4.

Så, här har ni då lite bilder att köra egna "dpreview-diskussioner" runt :)

http://www.fotosidan.se/clindh/d70/

(En artikel med lite svar på dessa frågor kommer)
 
ANNONS