Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolpix 8700

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Jag såg denna rad i en presentation av den nya Nikon Coolpix 8700:
"...och om du skulle vara lite skakig på handen kan du använda dig av BBS (Best Shot Selector)
som väljer den skarpaste bilden i en serie..."

Om alla bilder är suddiga, vad händer då?
Här försöker marknadsavdelningen få det till, att kameran har en anti-skak funktion, vilket den inte alls har!
Allt går att sälja med mördande reklam, kanske!
Den insatta fotografen (på fotosidan) vet, att Minolta A1/A2 däremot har en verklig anti-skak funktion (AS), även Canon har en motsvarande anti-skak funktion på sin nya semi-pro kamera!
Men det är väl okej, det är en Nikon?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är ju det som är så sunkigt med Canons semipro (Pro 1), den har inte IS.

Det är den billiga 3mp kameran som har IS (S1 IS).
 

larsborg

Aktiv medlem
Det har du rätt i!
Förmodligen hann inte utvecklingsavdelningen få med den funktionen, i den dyrare Canon semi-pro (Pro 1) modellen?
Kommer utan tvekan på nästa modell!
Canon Pro 1 håller ändå säkerligen hög klass, misstänker jag, utan att ha sett någon test!
Detsamma gäller givitvis oxå Nikon Coolpix 8700, den tidigare versionen av denna kamera gav mycket bra bilder, har sett resultatet med min granne bakom kameran!
Förmodligen stressigt, på kamera tillverkarnas utvecklingsavdelningar.
 

Patrik KJ

Ny medlem
Jag fick tillfälle att fingra litet på en 8700:a på den nu pågående båtmässan (Nikon säljer ju kikare också)i Stockholm i helgen. Tyvärr hade monterfolket ingen mer ingående information om kameran men trevlig verkade den vara.
 

masur

Aktiv medlem
Förmodligen hann inte utvecklingsavdelningen få med den funktionen, i den dyrare Canon semi-pro (Pro 1) modellen?
Det är inte säkert. Det skulle kunna bero på att Canon anser att tekniken inte är mogen för "proffsbruk" än. Kanske blir kameran inte lika stryktålig med inbyggd IS funktion? Nikon kan ha resonerat likadant.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Låter inte troligt, Canon använder ju IS i många av sina proffsobjektiv.
 

Trracer

Aktiv medlem
larsborg skrev:
Jag såg denna rad i en presentation av den nya Nikon Coolpix 8700:
"...och om du skulle vara lite skakig på handen kan du använda dig av BBS (Best Shot Selector)
som väljer den skarpaste bilden i en serie..."

Om alla bilder är suddiga, vad händer då?
Här försöker marknadsavdelningen få det till, att kameran har en anti-skak funktion, vilket den inte alls har!
Allt går att sälja med mördande reklam, kanske!
Den insatta fotografen (på fotosidan) vet, att Minolta A1/A2 däremot har en verklig anti-skak funktion (AS), även Canon har en motsvarande anti-skak funktion på sin nya semi-pro kamera!
Men det är väl okej, det är en Nikon?
BSS har funnits i deras tidigare kompakter också (finns iaf i min 5700). Är väl inte direkt nån funktion som jag använt. Kan tänka mig att den jämför en serie bilder och tar den som är störst filmässigt (som borde vara mest detaljerad).
 
Senast ändrad:

Wolf Beam

Aktiv medlem
BSS tycker jag är en utmärkt funktion. Har själv en coolpix 4500 och har flera gånger fått skarpa bilder i svagt ljus med hjälp av BSS. Bra när man inte vill använda blixt.
 

larsborg

Aktiv medlem
BSS (Best Shot Selector) är säkert en tveksam tillgång, - om alla bilder du har tagit är suddiga!
Du har kanske använt för lång tid, till den brännvidd du har ställt in, t.ex. yttersta teleläget!
Mitt inlägg gäller inte frågan, om BSS är bra eller inte, utan den svenska marknadsavdelningen för Nikon vill framhäva funktionen, som ett alternativ till anti-skak!
Vilket det absolut INTE är på något vis!
Den oinvigde fotografen går på det!
Ta fram det i sin presentation, när några konkurrenter redan har anti-skak (AS), tycker jag vilseledande!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag ser inte var Nikon skulle jämföra det med bildstabilisering eller vad som skulle vara vilseledande. Varför får de inte berätta om funktionen?
 

larsborg

Aktiv medlem
Nikon jämför inte själva BSS med AS, helt klart!
Det har ingen påstått!
Men om du skulle vara lite skakig på handen, kan du använda dig av BBS, som väljer den skarpaste bilden i en serie....

Visst skall man kunna berätta om det!
Men många förstagångs köpare misstolkar det, här tror man att det innebär en hjälp, få skärpa, vid en eventuellt felaktigt för lång tid, vid exponeringen!
Är bilderna redan suddiga, hjälper inte BSS.
Hjälper dig att avgöra vilka bilder, som är minst suddiga, ja, orsakad av en rörelse med kameran.
Köparen, inte tillverkaren, jämför BSS med AS, så ligger det till faktiskt.
Vilseledd?.
 

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag tycker BSS är en funktion som borde få mer uppmärksamhet. Denna diskussion är första gången BSS dryftas på fotosidan

Ett exempel: jag skulle dokumentera min dotters Halloween-pumpa som brann med ett ljus i den mörka natten. Blixtbilder blir inte kul så jag fyrade av ett par bilder. Resultat: fruktansvärt suddigt (naturligvis). Då kommer jag att tänka på BSS. Jag ställer in funktionen och håller slutarknappen nedtryckt i 10s. Kameran tar då ett antal bilder och väljer att spara den skarpaste. Resultat: en helt acceptabel bild.

Naturligtvis hade jag också kunnat använda stativ eller ställa kameran på något stöd men jag tycker ändå att BSS är en utmärkt funktion.
 
ANNONS