Annons

Darrhänt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Myzan

Ny medlem
Hej,

Jag är ny här på sidan, och även när det gäller foto. Jag har väl som alla andra knäppt massor av kort men aldrig lagt så mycket tanke bakom bilderna.

Jag har nyligen köpt en Olympus C-750. mitt problem är att jag tycker det är så svårt att hålla den stilla. Jag har iof ett stativ men det är inte alltid det passar att ta med.

Det verkar nästan som om bilderna blir suddiga bara för att kameran skakar av blodet som pulserar i mina fingrar. Jag undrar om ni andra C-750ägare har samma problem och om ni har några tricks.

-------------------------------

Sedan undrar jag om ni som är duktiga fotografer kan rekommendera någon bok eller sajt som behandlar det mest grundläggande när det gäller foto. Tex med illustrationer på vad skillnaderna blir med olika inställningar på slutare, bländare. Och med förklaringar av alla termer osv.

Jag har läst de flesta artiklarna här på sidan men de är lite väl avancerade för mig...

/Anna
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Nu går det kanske inte med din kamera, men annars är det vanligast då man har en systemkamera att man håller vänsterhand under kameran och fokuserar med den samt högerhanden håller man i den högra sidan av kameran och trycker av bilder med. I alla fall kolla om du kan hålla din vänstra hand under kameran. Sätter man sen in den vänstra armbågen i magen så får man faktiskt ganska bra stöd. I alla fall bättre än om man håller i kamerans sidor med båda händerna.

Sen om man har en digitalkamera (vilket jag antar att du har) så blir det ännu mer stabilare om man tittar genom sökaren och inte på displayen. På så sätt stabiliserar man med huvudet också.

Då jag inte vet hur din kamera ser ut eller fungerar så hoppas jag att du har fått lite information som du kan använda i alla fall.

Nybörjarböcker vet jag tyvärr inget om, men jag kan rekommendera att titta in på något bibliotek där du bor, för det brukar finnas fotoböcker på de flesta bibliotek.

/ Marcus
 

gunte

Aktiv medlem
Gå till bibblan och sök böcker av

Pär Lundqvist och Ulf Sjöstedt

Så får du en bra grund.
mvh/Gunte..
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel så har din kamera 10x zoom vilket i maxläge motsvarar runt 300mm i brännvidd.
Om man ska hålla så långa brännvidder handhållet så måste man ta med korta tider kortare än 1/300s annars blir det skakningsoskärpa. Det gäller alla kameror. Vid kortare brännvidder så kan man ha längre tider.
Tumregel 1/brännvidd är lämplig tid.


National Geographics, Den stora fotoguiden.
 

Holtin

Aktiv medlem
Vet ej vart du bor i landet men om du bor i Sthlms-trakten skall du höra av dig till en kille här på Fs som heter Janne Arleklint. Han skall köra en kurs för nybörjare, grundläggande, och jag tror det är kostnadsfritt.

// Axel
 

Myzan

Ny medlem
Tack för alla svar!

Det blir helt klart stadigare av att kika genom "hålet" istället för att bara använda skärmen.

Jag bor ju på Sveriges framsida i Göteborg, så det blir lite långt att åka till huvudstan för att gå på kurs.

Men jag ska helt klart kolla upp alla boktips!

Tack

/Anna
 
ANNONS