Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalitet: Nikon D100/D70 vs Canon D60/D10

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Man är ju en Nikon-fan, det är ju bara att erkänna. Tittar jag på 6M-kamerorna för Nikon och Canon så väljer jag Nikon. Men av de bilder jag har sett så tycker jag allt att Canons kameror ger mer naturtrogna bilder, med jämnare övergångar mellan kontrast och färgövergångar.

Det jag tror mig ha sett är ett fenomen som uppstår vid kraftiga kontrastövergångar. Mellan en svart och en vit yta syns antingen ett grönt eller rött fält, beroende på från vilken sida det går. Det påminner lite om en 3D-bild med dess färgskuggor, en sådan som ska ses med speciella glasögon för rött och grönt. Frågan är om detta uppstår pga av kameran eller objektiven med deras antireflexbehandling.

Detta fenomen syns bara vid kraftig uppförstoring, men även vid "normal" storlek på bilden så känns bilden konstig.

Har jag fel? Vad är era uppfattningar?
 

sagan

Avslutat medlemskap
david_hakansson skrev:
Men av de bilder jag har sett så tycker jag allt att Canons kameror ger mer naturtrogna bilder, med jämnare övergångar mellan kontrast och färgövergångar.
Det är min uppfattning oxå..jag tror det hänger på sensortypen, CCD vs C-MOS.
 

kaw

Aktiv medlem
Tror inte det beror på sensortypen, CMOS har man väl inte valt för att den ger bättre bilder utan för att den har andra fördelar.

Jag skulle vilja se exempel på den konstiga färgen. Vanliga fel som syns vid hög kontrast är ju annars kromatisk aberration (optiskt) eller fel som Bayermönsterinterpolationen ställer till med.
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag skulle vilja se exempel på den konstiga färgen. Vanliga fel som syns vid hög kontrast är ju annars kromatisk aberration (optiskt) eller fel som Bayermönsterinterpolationen ställer till med.
Visst, jag får väl ta mig i kragen och ge ett exempel då. Kommer här..

Se denna bild:



Bara av att se den utan uppförstoring så fick jag en känsla av röd/gröna fenomen, likt en 3D-bild. Nedan finns ett utsnitt på fotografens snygga shorts. Där tycker då jag allt att det syns klart och tydligt, men frågan är ju som sagt varifrån det kommer.
 

Bilagor

ANNONS