Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktigt gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du får ingen ljusmätning men använder du extern ljusmätare eller testskott och histogram funkar det fint. Jag använder gamla objektiv som t ex PC-Nikkor 35/2.8 och Micro 55/3.5 på min D100 och det funkar fint. Den enda skillnaden mellan D100 och D70 bör vara att D70 inte kan använda skärpedjupskontrollen.
 

ringmod

Aktiv medlem
jimh skrev:
Den enda skillnaden mellan D100 och D70 bör vara att D70 inte kan använda skärpedjupskontrollen.
Jaha, är det någon skillnad mellan dessa ifråga om skärpedjupskontroll? Förklara gärna lite...

(Ursäkta sidospåret)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
ringmod skrev:
Jaha, är det någon skillnad mellan dessa ifråga om skärpedjupskontroll? Förklara gärna lite...
Ja, tydligen så skall D70 ha elektrisk skärpedjupskontroll istället för den traditionella mekaniska armen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
rolfthor skrev:
Hur funkar det om du använder ett 200mm. Är det mycket segt?
Tja, jag tycker inte det. Men då är jag en sån där som ändå jobbar med lös mätare och alltid har kameran på stativ. Vill man jobba mer spontant är ju mätare i kameran en bra finess.
 
ANNONS