Annons

Varför anklagelser om förbudsiver?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Lustigt är att så fort någon manar till eftertanke så anklagas den personen snabbt för förbudsiver. Drabbade mig då jag ville ha eftertanke då det gällde nakenbilder och det drabbade David (inte uttalat men meningen i många kommentarer touchade anklagelsen) då han försökte mana till eftertanke då man laddade upp bilder i artikeln "Våra tankar om medlemmars gallerier".
Vad kan det bero på?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är väl ett av de äldsta knepen i kass retorik. Kan man inte i sak angripa en fråga så gäller det att få motparten att framstå i dålig dager. Förbud är tabu, kanske särskilt här där vi jobbar med saker som handlar om yttrandefrihet. Således en lättköpt poäng.
 

Walle

Aktiv medlem
Fast i just ditt exempel så tycker i alla fall inte jag att någon har anklagat dig för förbudsiver.

Jag skrev till exempel att jag inte vill ha ett förbud mot bilder i en viss genre, men det skrev jag bara för att det är min åsikt. Jag anklagade inte dig för att vilja ha ett förbud. Jag upplevde de andra svaren på samma sätt
 

Jarlen

Aktiv medlem
Förbudsiver, det skrev jag i din tråd....

I din tråd (första sidan) inledde jag mitt inlägg med "Jaha, förbuds- och censursivrande igen... ".

Formuleringen kanske inte var helt lyckad men jag hoppas att min åsikt framgick av den följande texten. Det jag reagerade på var egentligen att du uppmanade oss till att tänka efter två gånger innan man laddade upp dylika bilder. Rent instinktivt kände jag, grovt generaliserat, det som om alla andras moral var lägre än din egen. Så tänkte i varjefall jag när jag läste ditt inlägg i samband med att jag skrev mitt svar. Min uppfattning om din s¨åndpunkt har förändrats i takt med att tråden har vuxit och du gjort fler inlägg.

Jag anser mig inte ha försökt att framställa dig i dålig dager, som Jim beskriver syftet med dålig retorik. Hela mitt inlägg utgår i huvudsak utifrån mig själv och min uppfattning. Det är möjligt att det inte är mitt inlägg du åsyftar med den här tråden, men om så är fallet så ber jag naturligtvis om ursäkt.


Mvh

Jalle
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
(observera att jag ovan inte diskuterar de inlägg som tydligen var aktuella utan fenomenet i sig. Jag har tyvärr inte hunnit läsa den andra tråden)
 

mindbash

Aktiv medlem
Jim är nog svaret på spåren när han funderar åt fotografers omtanke om yttrandefriheten. Vill man reta upp konstnärer, fotografer, journalister och dylika yrkesgrupper ska man föra upp frågor som luktar inskränkningar.
 
ANNONS